مقاله پژوهشی
میانگین طول پاره گفتار، انواع فرایند و آغازگر در گفتمان نوشتاری دانش آموزان کم توان ذهنی مقطع پیش حرفه ای(رویکردی نقشگرا)

آتوسا رستم بیک تفرشی

دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 5-21

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی میانگین طول پاره­گفتار از یکسو و انواع فرایند و آغازگر بر مبنای طبقه­بندی ارائه شده در دستور نقش­گرای نظام­مند، در گفتمان نوشتاری دانش­آموزان کم­توان ذهنی مقطع پیش­حرفه­ای شهر تهران است. نمونه آماری شامل 120 دانش­آموز دختر کم­توان ذهنی(هر پایه 40 نفر) شهر تهران است که با استفاده از روش نمونه­گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بسامد کاربرد ابزارهای انسجام در نوشتار دانش آموزان دارای/ بدون اختلالات یادگیری ویژه پایه پنجم ابتدایی

احمد رمضانی

دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 23-37

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی نوشتارِ دانش­آموزان دارای/ بدونِ اختلال یادگیری ویژه فارسی­زبان شهر تهران با استفاده از ابزارهای انسجام است. طرح تحقیق پس­رویدادی (علّی-مقایسه‌ای) است و از رویکردِ نظری نقش­گرای نظام­مند هلیدی و متیسون (2004) برای تحلیل داده­ها استفاده می­شود. نمونه آماری شامل13دانش­آموزِ پسر 10:6 تا 12:00(ماه: سال) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کاربرد اصول گرایس در گفتار کودکان پسر مبتلا به اوتیسم و سالم

رحیمه روح پرور؛ مهدیه کرمی

دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 39-48

چکیده
  اوتیسم (درخودماندگی) نوعی اختلال رشدی- عصبی است که مشکل در زبان و گفتار یکی از مشخصه­های اصلی آن است. در پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر که از نوع مقطعی است، با ضبط گفتار روزمره کودکان، میزان پایبندی به اصول گرایس در گفتار 20 کودک پسر شش تا یازده ساله مبتلا به اوتیسم در مراکز توانبخشی کرمان با 20 کودک پسر سالم شش تا یازده ساله از مدارس ابتدایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عملکرد فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کم شنوا

آمنه زارع؛ فریبا کشاورزی

دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 49-65

چکیده
  مطالعه و تحقیق پیرامون ویژگی­های نحوی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کم­شنوا یکی از موضوعات مورد توجه زبان­شناسان و آسیب­شناسان زبان است و به ویژه در سال­های اخیر پژوهش­های بسیاری در این حیطه انجام شده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی و مطالعه فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان اوتیستیک و کم­شنوا و عادی با توجه به عامل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مهارت های زبانی و ترتیب ظهور آنها در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی دختر و پسر براساس خرده آزمون های رشد زبان(3)

علی عربانی دانا

دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 67-73

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور مقایسه مهارت­های زبانی و ترتیب ظهور آنها در دانش­آموزان کم­توان ذهنی دختر و پسر  بر اساس خرده­آزمون­های رشد زبان انجام می­شود. در این پژوهش 14 دانش­آموز ( 8 پسر و 6 دختر) از بین دانش­آموزان ۶ الی ۹ ساله انتخاب و آزمون رشد زبان بر روی آنها اجرا می­شود. طرح پژوهشی از نوع علّی مقایسه­ای یا پس­رویدادی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر تقویت داده‌های بصری بر درک مطلب انگلیسی در دانش‌آموزان ناشنوای سال اول دبیرستان

فرزین فهیم نیا؛ زهرا حقانی مبارکه

دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 75-87

چکیده
  در پژوهش حاضر تاثیر تقویت داده‌های بصری به ‌عنوان روش آموزشی در ارتقاء سطح درک‌ مطلب انگلیسی بین دانش‌آموزان ناشنوای سال اول دبیرستان بررسی می­شود. در ابتدا ده دانش‌آموز در مقطع اول دبیرستان از مدرسه‌ نظام مافی- مخصوص ناشنوایان و کم شنوایان- به‌طور غیر تصادفی (به دلیل تعداد کم) انتخاب می­شوند. در این تحقیق گروه شاهد وجود ندارد ...  بیشتر