دوره 16 (1401)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1391)
تعداد مقالات: 6
اعمال شهدای مسیحی ایران در عصر ساسانی: کارنامه شهدای کرخا ذِ بیت سلوک
دوره 9، 32-33 ، شهریور 1392، صفحه 5-22
چکیده
مجموعة متون موسوم به «اعمال شهدای مسیحی ایران» از جمله منابع مکتوب مهم برای بازسازی تاریخ ایران در عصر ساسانی است؛ به گونه ای که پاره ای از داده های تاریخی که از این متون به دست می آید منحصر به فرد است و در منابع دیگری به آنها اشاره نشده است. اما در قیاس با سایر منابع کلاسیک تاریخ ساسانیان کمتر به این متون توجه شده است. ... بیشترالگوهای نوشتاری کتیبههای سلطنتی اورارتویی
دوره 9، 32-33 ، شهریور 1392، صفحه 23-32
چکیده
کاتبان از دوران باستان معمولاً از الگوی ویژهای در نوشتن آثار مختلف و استفاده از اصطلاحات خاص پیروی میکردند و نزد برخی اقوام این الگوها همچون قوانین نوشتاری باید در کتیبهها اعمال میشدند. هدف از این مقاله مشخص کردن قوانین نوشتاری اورارتوها در الگوهای نوشتاری گوناگونی است که کاتبان اورارتویی در پدیدآوردن کتیبههای سلطنتی ... بیشتردستنوشته های نو یافتةبه فارسی زردشتی در کتابخانة ملی ایران
دوره 9، 32-33 ، شهریور 1392، صفحه 33-50
چکیده
افزون بر زبانهای اوستایی و پهلوی، بخش بزرگی از متون دینی زردشتیان به فارسی نو است. دست کم از سده های چهارم و پنجم هجری به این سو، زردشتیان متون دینی خود را به فارسی نو نقل کرده اند. هرچند ادبیات دینی زردشتیان به فارسی نو باز تولید متون اوستایی و پهلوی است ولی تنها منبع مهم برای شناخت سنت جاری و زنده دین زردشتی در ایران پس از اسلام ... بیشتربازتاب تمثیلی کهن در داستان سفر برزویه به هند
دوره 9، 32-33 ، شهریور 1392، صفحه 51-57
چکیده
داستان «سفر برزویه طبیب به هند» روایات گوناگونی دارد که میتوان تمامی آنها را در دو گروه، یکی تحریر بلندتر و دیگری تحریر کوتاهتر طبقهبندی و مقایسه کرد. در داستان بلندتر برزویه پزشک خسرو اول، انوشیروان به هند میرود تا کتاب کلیله و دمنه را یافته و با خود به ایران آورَد. در تحریر کوتاهتر، داستان به صورت تمثیل بیان شده است. ... بیشترمتن های سفر در بایگانی بارو تخت جمشید
دوره 9، 32-33 ، شهریور 1392، صفحه 59-87
چکیده
بایگانی بارو تخت جمشید متعلق به سال 13 تا 28 سلطنت داریوش بزرگ، مربوط به تولید، ذخیره و پخش محصولات غذایی، پرداخت این مواد به صورت جیره های مختلف به شاه و درباریان، کارمندان، مسافران، کارگران، اجراکنندگان مراسم مذهبی در محدوده فارس و بخشی از خوزستان است. این الواح کوچک گزارشی که شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسند ما را به ساختار ... بیشتردرآمدی برآثار ادبی زبان ختنی
دوره 9، 32-33 ، شهریور 1392، صفحه 89-110