نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
امروزه رویکردِ غالب در بررسیهای واجشناختی رویکرد زایشی است، خواه رویکرد زایشیِ استاندارد و خواه نظریه بهینگی، و اصولاً سخنی از دیگر رویکردها و شیوه تحلیل آنها در واجشناسی به میان نمیآید. با توجه به اینکه رویکرد شناختی به عنوان رقیبی برای رویکرد زایشی مطرح است، ضرورت بررسی شیوه تحلیلهای واجشناختی شناختی واضح مینماید. با در نظر داشتن این موضوع هدف از این نوشته آن است که واجشناسی شناختی را به طور مختصر معرفی کنیم. در همین راستا در نوشته حاضر به توصیف دو شیوه از تحلیلهای واجشناختی شناختی، یعنی لیکاف(1989) و نِسِت(2008) پرداختهایم که اولی به عنوان نخستین گام در جهت ارائه تحلیلهای واجشناختی شناختی و دومی به عنوان اثری نوتر و نظامیافتهتر در بررسیهای واجشناختی شناختی در نظر گرفته شدهاند. بررسیهای این پژوهش نشان میدهد که محققان حوزه شناختی هنوز در ارائه چارچوبی یکدست در واجشناسی همرأی نیستند و به راهکارهای تحلیلی یکپارچهای دست نیافتهاند. به بیان دیگر واجشناسی شناختی در ابتدای راه خود قرار دارد و در حوزه واجشناسی به نظر میرسد که در حال حاضر رویکرد زایشی عملکرد بهتری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Introduction to Cognitive Phonology
نویسنده [English]
- Hengameh Salehi Koopaei
Ph.D. student in linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies.
چکیده [English]
Generative approach, whether standard generative approach or Optimality Theory is the dominant view in phonological research while phonological works within other approaches have been sparse. However regarding the fact that cognitive approach is a competitor to generative approach, in this research generative phonology is briefly introduced. To do so, two views are presented: Lakoff (1989), which is the first step in cognitive phonology, and Nesset (2008), which is a more recent and systematic view to this approach. This research shows that researchers in cognitive phonology are not unanimous in presenting an integrated framework and method of analysis.
کلیدواژهها [English]
- phonology
- cognitive
- generative