دوره 16 (1401)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1391)
دوره و شماره: دوره 12، شماره 44، خرداد 1395، صفحه 1-148 (این شماره نشریه با موضوع ویژه فرهنگ و زبانهای باستانی زیر نظر خانم دکتر گشتاسب چاپ شده است. )
تعداد مقالات: 9
انگاره سرو در خیال ایرانی
دوره 12، شماره 44 ، خرداد 1395، صفحه 5-26
چکیده
پیوند بین انسان و گیاه و همسان انگاری آدمی و درخت از دیرینه ترین تصورات و باورها در میان اقوام و ملتها بوده است. درخت از منظر آدمی همواره از موقعیتی قدسی و ساحتی مینوی برخوردار بوده و در بینش اساطیری ملتها تجلی های مختلف و گوناگون داشته است. در این مقاله ضمن برشمردن جایگاه این عنصر قدسیانه در فرهنگهای مختلف، مشخصاَ اهمیت ... بیشترزرتشت در آپوکریفا
دوره 12، شماره 44 ، خرداد 1395، صفحه 27-34
چکیده
در کتاب مقدس اشارات متعددی به ایران وجود دارد، هرچند نام زرتشت، پیامبر باستانی ایران، در کتابهای رسمی و پذیرفته شده توسط کلیسا ذکر نشده است. با وجود آن که کتابهای آپوکریفا منابعی مهم برای مطالعه دوره پس از حواریون محسوب میشود، عمدتاً توسط کلیسا مردود شناخته شدهاند. انجیل عربی کودکی مسیح یکی از کتابهای آپوکریفای عهد جدید ... بیشترمفسران حقوقی مادیان هزار دادستان
دوره 12، شماره 44 ، خرداد 1395، صفحه 35-52
چکیده
مادیان هزار دادستان یا کتاب هزار داوری، رساله ای درباره حقوق دوره ساسانی و به زبان فارسی میانه است.این مجموعه در پایان دوره ساسانی یعنی نیمه نخست قرن هفتم میلادی نوشته شده است و قوانینی که در آن مطرح میشود متعلق به دوره پیش از اسلام است. نام بیش از 50 مفسر در این متن آمده است که از میان آنها 4 موبد، 4 موبدان موبد و 47 حقوقدان بودند. نام ... بیشتراحکام طلاق(= هشتن از زنی) در مادیان هزار دادستان
دوره 12، شماره 44 ، خرداد 1395، صفحه 53-65
چکیده
مادیان هزار دادستان یکی از معتبرترین متون حقوقی دوره ساسانیان است. احکام گسستن همسری در مادیان بیشتر به نحوه انجام طلاق و روند قانونی شدن آن، تفکیک اموال و به هم خوردن شراکت اقتصادی زن و شوهر مرتبط است، به جز در دو مورد، علت خاصی برای طلاق بیان نمیشود. هدف از پژوهش حاضر این مسئله است که آیا قانونگذاران مادیان به حقوق زن در طلاق توجه ... بیشترتفاوت رویکرد هندیان و ایرانیان به رقصهای آیینی و دلایل آن
دوره 12، شماره 44 ، خرداد 1395، صفحه 67-83
چکیده
مراسم آیینی اقوام اولیه هندی و ایرانی، زمانی که در کنار هم میزیستند، همانند سایر اقوام کهن همراه با رقص بوده است. امروزه، در هند، اینگونه آیینها همچنان به صورت گستردهای رواج دارد؛ اما در ایران، آیینهای همراه با رقص منسوخ شده است. در مقاله حاضر در نظر است تا ابتدا چگونگی برگزار شدن آیینهای همراه با رقص در فلات ایران پیش از ... بیشترفصلی در دستور زبان اوستایی
دوره 12، شماره 44 ، خرداد 1395، صفحه 85-102
چکیده
در این مقاله فصل دوم از فرهنگ اویم ایوک آوانویسی، ترجمه و درباره واژههای آن بحث شده است. فرهنگ اویم ایوک، فرهنگی دو زبانه از دوره ایران پیش از اسلام مشتمل بر واژهها و عبارات اوستایی و ترجمه آنها به پهلوی است. فصل دوم این فرهنگ توضیحاتی درباره دستور زبان اوستایی دارد که آن را میتوان تنها متنی دانست که درباره دستور زبان اوستایی ... بیشترمفهوم «راه» در اوستا
دوره 12، شماره 44 ، خرداد 1395، صفحه 103-107
چکیده
پاول تیمه در ذیل مفیدی که بر کتاب عناصر خارجی در ریگودا (صص 110-117) نوشته، نشان داده است که در ریگودا تمایز بارزی میان دو لفظ pánthá به معنای «راه» و ádhvan به معنای «جاده» وجود دارد و به بعضی نظایر اوستایی این دو لفظ هم توجه داده، یعنی یسن 44/3؛ یشت 13/20. ظاهراً لازم است که این مسئله از جهت مطالبی که در اوستا درباره آن ... بیشترپولادِ غندی و دیو سپید
دوره 12، شماره 44 ، خرداد 1395، صفحه 110-120
چکیده
صورت هندواروپایی واژه «دیو» در اصل نام خداوند است. زرتشت پیامبر پرستش خدایان دوران کافری را منع کرد و عالمیان را به ستایش اهورامزدا فراخواند. دیوان در این مقام، نخست به اساطیر و سپس به افسانه و داستان پیوستند. فولادغندی دیوی است که بهتر است او را کولادغندی بنامیم و غندی باید با واژه «gannāg mēnōg» پهلوی مربوط باشد. به نظر پروفسور ... بیشترواژهها و اصطلاحات کشاورزی در گونه زبانی محمدیه نایین
دوره 12، شماره 44 ، خرداد 1395، صفحه 121-136