مقاله پژوهشی
علی Ali
دوره 15، شماره 57 ، شهریور 1398، صفحه 5-24
چکیده
نظامی بزرگترین شاعر بزمی و داستانسرای ایران از معدود شاعرانی است که به علت کسب علوم و فنون مختلف همچون فلسفه و کلام، علوم قرآنی، نجوم و دیگر علوم به عنوان حکیم ملقب شده است. آشنایی او با قرآن و حدیث و بهکارگیری علوم بلاغی و بدیعی همچون تلمیح، اقتباس، اشاره، ترجمه و دیگر آرایههای قرآنی بررسی زیباییشناسی شعر این حکیم فرزانه ...
بیشتر
نظامی بزرگترین شاعر بزمی و داستانسرای ایران از معدود شاعرانی است که به علت کسب علوم و فنون مختلف همچون فلسفه و کلام، علوم قرآنی، نجوم و دیگر علوم به عنوان حکیم ملقب شده است. آشنایی او با قرآن و حدیث و بهکارگیری علوم بلاغی و بدیعی همچون تلمیح، اقتباس، اشاره، ترجمه و دیگر آرایههای قرآنی بررسی زیباییشناسی شعر این حکیم فرزانه را اجتنابناپذیر کرده است. در این جستار ضمن بررسی و تفکیک معنای ادبی هر یک از آرایههای اشاره، تلمیح، اقتباس و ترجمه،تحمیدیه های او که یکی از شاهکارهای ادب فارسی و مشحون از آیات است، شناسانده میشود تا دریابیم نظامی با تسلطی که بر قرآن و حدیث داشته است چه زیباییهایی در تحمیدیه های خود خلق کرده که اینگونه مانا و جاودانه شدهاند؟ در شش منظومه او هفت تحمیدیه خلقشده که دارای ویژگی هایی است که مخاطب امروز به راحتی با آن ارتباط برقرار میکند. در این مقاله ضمن تحلیل این تحمیدیهها، بسامد اشارات و تلمیحات قرآنی و تأثیرپذیری نظامی در تحمیدیهها نشان داده شده است.
مقاله پژوهشی
سمیه حمیدی؛ راضیه موسوی خو
دوره 15، شماره 57 ، شهریور 1398، صفحه 25-48
چکیده
آیین ایزدی «ور» نزد ایرانیان باستان نمادی از داوری ایزدی تلقی میشد و در بسیاری از متون کهن و ادیان غیر ایرانی و سامی نیز به چشم میخورد. رایجترین شکل این آیین با دخالت عناصر طبیعی مانند آب، آتش، آب گوگردآلود، روغن جوشان به دو صورت وَر گرم و وَر سرد صورت میگرفته است. این عناصر مصادیقی از ابزارهای ایزدان تلقی میشدند ...
بیشتر
آیین ایزدی «ور» نزد ایرانیان باستان نمادی از داوری ایزدی تلقی میشد و در بسیاری از متون کهن و ادیان غیر ایرانی و سامی نیز به چشم میخورد. رایجترین شکل این آیین با دخالت عناصر طبیعی مانند آب، آتش، آب گوگردآلود، روغن جوشان به دو صورت وَر گرم و وَر سرد صورت میگرفته است. این عناصر مصادیقی از ابزارهای ایزدان تلقی میشدند و به نوعی ملاک و اعتباری برای تشخیص حق از باطل در محاکمههای پیچیده بودند که در آن عقل راهگشا نبود. اجرای چنین آزمایشهای سختی همواره پرسشهایی را برای پژوهشگران مطرح کرده است، اینکه آزمایش ایزدی نزد افکار عمومی چه جایگاهی داشته است و تا چه حد میتوانست پاسخگوی نیاز مردم به اجرای عدالت باشد؟ و چرا باید تن به این آزمایشها میدادند؟ آیا آیین ور امروزه به طور کلی منسوخ شده است؟ اگر نه به چه شکلی باقی مانده است؟ این ابهامها نیازمند بررسی عمیقتری از این آیین است. آیین ور به مرور زمان، صورت عملی خود را از دست داد و امروزه صورت لفظی آن به صورت سوگند خوردن باقی مانده است.
مقاله پژوهشی
نگار داوری اردکانی؛ حسین مغانی
دوره 15، شماره 57 ، شهریور 1398، صفحه 49-64
چکیده
به موازات فرایند جهانی شدن، دامنه زبان انگلیسی به اکناف جهان گسترانده شده و این زبان در طیف وسیعی از کشورها و جوامع غیرانگلیسیزبان رواج یافته است. این گسترش منجر به ظهور گونه های محلی و غیربومی این زبان شده است. پیدایش گونه های محلی انگلیسی، چالشهای نظری و آموزشی متعددی را فراروی برنامه ریزان زبان قرار داده، تمایز میان زبانهای ...
بیشتر
به موازات فرایند جهانی شدن، دامنه زبان انگلیسی به اکناف جهان گسترانده شده و این زبان در طیف وسیعی از کشورها و جوامع غیرانگلیسیزبان رواج یافته است. این گسترش منجر به ظهور گونه های محلی و غیربومی این زبان شده است. پیدایش گونه های محلی انگلیسی، چالشهای نظری و آموزشی متعددی را فراروی برنامه ریزان زبان قرار داده، تمایز میان زبانهای اول، دوم و خارجی را از بین برده و بسیاری از مفروضات ما درباره مفهوم معیار زبانی و نگرشهای زبانی را در معرض بازبینی قرار داده است. بنابراین، تلاشهای مختلفی صورت گرفته تا موقعیت این زبان را در بافت جهانی و در ارتباط با رشد روزافزون پدیده جهانی شدن تبیین نماید. در پژوهش حاضر تلاش میشود تصویری جامع از عمدهترین رویکردهای موجود به زبان انگلیسی ارائه گردد. از جمله این رویکردها میتوان به انگلیسی به عنوان زبان معیار جهانی، انگلیسیهای جهانی، انگلیسی همگانی، خانواده زبانهای انگلیسی، زبان امپریالیستی و زبانهای جهانی انگلیسی اشاره کرد. به طور کلی، به نظر میرسد که علیرغم رویکردهای مختلفی که در تبیین وضعیت انگلیسی به مثابه زبانی جهانی وجود دارد، این زبان از مفهوم یکپارچه خود فاصله گرفته، به زبانی ناهمگون تبدیل شده و معیارهای آن صورتی بومیشده یافته است.
مقاله پژوهشی
ساناز صادقی سوره
دوره 15، شماره 57 ، شهریور 1398، صفحه 65-82
چکیده
در مقاله حاضر هدف، بررسی تطبیقی برخی از آیات مربوط به بهشت و جهنم، در ترجمه آیات قرآن است. در این پژوهش محقق در پی دستیابی به پاسخ این پرسشها است که بر اساس دیدگاه سرل، بازنمایی بهشت و جهنم در آیات قرآن کریم، چگونه است و چه شباهتها و تفاوتهایی دارد؟ در این پژوهش دادههای مورد نیاز، از ترجمه آیات قران کریم انتخاب شد. 107 آیه برای ...
بیشتر
در مقاله حاضر هدف، بررسی تطبیقی برخی از آیات مربوط به بهشت و جهنم، در ترجمه آیات قرآن است. در این پژوهش محقق در پی دستیابی به پاسخ این پرسشها است که بر اساس دیدگاه سرل، بازنمایی بهشت و جهنم در آیات قرآن کریم، چگونه است و چه شباهتها و تفاوتهایی دارد؟ در این پژوهش دادههای مورد نیاز، از ترجمه آیات قران کریم انتخاب شد. 107 آیه برای توصیف جهنم و 192 آیه به منظور توصیف بهشت از ترجمه آیات قرآن انتخاب شد. مدل و الگوی به کار رفته در این پژوهش بر اساس نظریه کنشهای گفتاری سرل بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که کاربرد کنشهای گفتاری اظهاری، ترغیبی و عاطفی در آیات مربوط به بهشت در متن قرآن بیشتر از آیات مربوط به جهنم است و این نشان دهنده این مسئله است که خداوند درهای رحمت و بخشش خود را به سوی بندگان باز نموده و در برابر کارهای آنها پاداش بهشت را به آنها وعده داده است و کمتر به ترس و عذاب الهی پرداخته شده است.
مقاله پژوهشی
زهرا محمدی؛ ایوب اسماعیل نژاد نودهی
دوره 15، شماره 57 ، شهریور 1398، صفحه 83-96
چکیده
ساختار سازهای و فضای واکه ای از مهمترین ویژگیهای فیزیکی ﺁواهای گفتار محسوب میشود. بر اساس بررسی دنیل جونز واکهها در اغلب گونه های زبانی، ذوزنقه سنتی را تشکیل میدهند. در حالی که در ﺁواشناسی ﺁکوستیک بر اساس مدل پیترسون و بارنی (1952) با در نظرگرفتن ساختار سازهای واکه ...
بیشتر
ساختار سازهای و فضای واکه ای از مهمترین ویژگیهای فیزیکی ﺁواهای گفتار محسوب میشود. بر اساس بررسی دنیل جونز واکهها در اغلب گونه های زبانی، ذوزنقه سنتی را تشکیل میدهند. در حالی که در ﺁواشناسی ﺁکوستیک بر اساس مدل پیترسون و بارنی (1952) با در نظرگرفتن ساختار سازهای واکه ها (F1، F2) برای واکه های موجود در یک زبان یا یک گونه خاص زبانی، در دستگاه مختصات دکارتی فضای واکهای ترسیم میشود. به این ترتیب فضای واکه ای دو بعدی برای واکه ها به وجود میﺁید که شکلی نزدیک به ذوزنقه جونز دارد و تعداد این واکهها در گونه های مختلف متفاوت است. در زبان فارسی، فضای واکه ای متشکل از شش واکه /ᴂ/ ،/a/ ،/e/ ،/o/ ،/i/ ،/u/ است که این مجموعه برای گونه های شرق زبان گیلکی شامل 8 واکه /ᴧ/ ،/a/ ،/e/ ،/o/ ،/i/ ،/u/ ،/ə/ ،/y/ است. هر یک از واکه های مذکور براساس مقادیرF1, F2 به دست ﺁمده از نرمافزار پرت، به وضوح بر روی نمودار، جایگاه خود را مییابند و فضای واکه ای گویشهای مورد نظر را تشکیل میدهند.
مقاله پژوهشی
نادیا وارمیلی
دوره 15، شماره 57 ، شهریور 1398، صفحه 97-109
چکیده
از دید انسان موحد، اجزای جهان هستی جلوههایی از قدرت، حکمت و جمال الهیاند، از این رو، حیوانات مختلف با گستردگی و تنوع اعجاب آور، همگی نشانهها و آیات آفرینش الهی محسوب میشوند. بنابراین، از جمله ویژگیهای قرآن کریم کاربرد کلمات معمول و مأنوس همچون اسامی جانوران و حیوانات است. کاربرد نام ۴۰ حیوان در بیش از ۱۹۰ آیه و نامگذاری ...
بیشتر
از دید انسان موحد، اجزای جهان هستی جلوههایی از قدرت، حکمت و جمال الهیاند، از این رو، حیوانات مختلف با گستردگی و تنوع اعجاب آور، همگی نشانهها و آیات آفرینش الهی محسوب میشوند. بنابراین، از جمله ویژگیهای قرآن کریم کاربرد کلمات معمول و مأنوس همچون اسامی جانوران و حیوانات است. کاربرد نام ۴۰ حیوان در بیش از ۱۹۰ آیه و نامگذاری برخی سورهها بدین نامها، بیانگر اهمیت کاربرد این دسته از نامها در قرآن است. اما در پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته، از میان این حیوانات شتر و خوک بررسی میشود. هدف از این بررسی، عوامل کاربرد شتر و خوک در آیات حاوی نام آن دو به لحاظ دلالت معنایی و موضوعیت است. بدین منظور پس از استخراج کلیه آیاتی که نام آن حیوانات در آنها اشاره شده بود، دلالت معنایی و موضوعیت این آیات بررسی میشود. همان طوری که نتایج تحلیل داده، نشان میدهد، شتر به همان اندازه که در قرآن و اعراب از جایگاه ویژهای برخوردار بود و به دفعات با نامهای مختلف از این حیوان در قرآن کریم اشاره شده است، در مقابل از خوک به پلیدی و نجاست با یک نام «الخنزیر» یاد شده است.
شناسنامه علمی شماره
دوره 15، شماره 57 ، شهریور 1398