نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار پژوهشکده زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میانگین طول پارهگفتار از یکسو و انواع فرایند و آغازگر بر مبنای طبقهبندی ارائه شده در دستور نقشگرای نظاممند، در گفتمان نوشتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع پیشحرفهای شهر تهران است. نمونه آماری شامل 120 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی(هر پایه 40 نفر) شهر تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب میشوند. ابزار پژوهش شامل 4 داستان مصور است و روایی آنها به تأیید متخصصان رسیده است. در مجموع 1110 بند با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی بررسی میگردند. تعداد بند با بالارفتن پایه تحصیلی افزایش مییابد. میانگین طول پارهگفتار به ترتیب در پایههای اول، دوم و سوم پیشحرفهای برابر با 33/4، 79/4، 66/4 است. درصد رخداد انواع فرایندها عبارتند از مادی(56 درصد)، رفتاری(13 درصد)، رابطهای(10 درصد)، بیانی و ذهنی(9 درصد) و وجودی(کمتر از یک درصد). درصد رخداد انواع آغازگر به ترتیب فراوانی به این شرح است: فاعلی غیرمحذوف(43 درصد)، فاعلی محذوف(30 درصد) و متنی(23 درصد)، آغازگر حاشیهای(2 درصد) و پیشایندشده و بینافردی(کمتر از دو درصد). نتیجه حاصل از این پژوهش مبنی بر این است که رخداد فرایند مادی و رابطهای و بیانی با بالارفتن پایه تحصیلی کاهش و فرایند ذهنی و رفتاری افزایش نشان میدهد. در این پژوهش بالاترین میانگین طول پارهگفتار مربوط به پایه دوم پیشحرفهای است که بیشترین فراوانی آغازگر متنی و آغازگر مرکب نیز در آن دیده میشود. به طور کلی آغازگر مرکب تنها در حدود 30 درصد بندها دیده میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
MLU, Process, and Theme Analysis in Written Discourse of Mentally Retarded Students (a functional approach)
نویسنده [English]
- Atoosa Rostambeik Tafreshi
Assistant Professor, Linguistics Department, Institute for Humanities and Cultural Studies.
چکیده [English]
This study aims at investigating the structure of the written discourse of mentally retarded students at prevocational level, according to MLU, different types of processes, and themes. The theoretical framework of the study is the experiential and textual meta-functions introduced in Systematic Functional Grammar. The informants are 120 mentally retarded students in Tehran, who have been chosen through a stratified random sampling. A test including 4 picture stories was administered, and as a result 120 writing samples including 1110 clauses were collected. The number of clauses increases as the grades increase. MLU in first, second and third grades of prevocational level, is reported to be 4.33, 4.79 and 4.66. The distribution of different processes and different themes are as follows: material (56%), behavioral (13%), relational (10%), verbal and mental (9%), and existential (less than 1%). Subject theme (43%), Null Subject theme(30%), textual theme(23%), circumstantial theme(2%) , and other types less than 2%. The frequency of material, relational and verbal decreases as the grade increases while for mental and behavioral, increase in frequency is observed. In the second grade, the highest MLU and textual theme frequency is reported. Complex theme is observed in about 30 percent of clauses.
کلیدواژهها [English]
- written discourse
- mean length of utterance
- process
- theme
- mentally retarded