دوره 16 (1401)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1391)
تعداد مقالات: 6
میانگین طول پاره گفتار، انواع فرایند و آغازگر در گفتمان نوشتاری دانش آموزان کم توان ذهنی مقطع پیش حرفه ای(رویکردی نقشگرا)
دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 5-21
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میانگین طول پارهگفتار از یکسو و انواع فرایند و آغازگر بر مبنای طبقهبندی ارائه شده در دستور نقشگرای نظاممند، در گفتمان نوشتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع پیشحرفهای شهر تهران است. نمونه آماری شامل 120 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی(هر پایه 40 نفر) شهر تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری ... بیشتربسامد کاربرد ابزارهای انسجام در نوشتار دانش آموزان دارای/ بدون اختلالات یادگیری ویژه پایه پنجم ابتدایی
دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 23-37
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نوشتارِ دانشآموزان دارای/ بدونِ اختلال یادگیری ویژه فارسیزبان شهر تهران با استفاده از ابزارهای انسجام است. طرح تحقیق پسرویدادی (علّی-مقایسهای) است و از رویکردِ نظری نقشگرای نظاممند هلیدی و متیسون (2004) برای تحلیل دادهها استفاده میشود. نمونه آماری شامل13دانشآموزِ پسر 10:6 تا 12:00(ماه: سال) ... بیشترکاربرد اصول گرایس در گفتار کودکان پسر مبتلا به اوتیسم و سالم
دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 39-48
چکیده
اوتیسم (درخودماندگی) نوعی اختلال رشدی- عصبی است که مشکل در زبان و گفتار یکی از مشخصههای اصلی آن است. در پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر که از نوع مقطعی است، با ضبط گفتار روزمره کودکان، میزان پایبندی به اصول گرایس در گفتار 20 کودک پسر شش تا یازده ساله مبتلا به اوتیسم در مراکز توانبخشی کرمان با 20 کودک پسر سالم شش تا یازده ساله از مدارس ابتدایی ... بیشترعملکرد فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کم شنوا
دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 49-65
چکیده
مطالعه و تحقیق پیرامون ویژگیهای نحوی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کمشنوا یکی از موضوعات مورد توجه زبانشناسان و آسیبشناسان زبان است و به ویژه در سالهای اخیر پژوهشهای بسیاری در این حیطه انجام شده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی و مطالعه فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان اوتیستیک و کمشنوا و عادی با توجه به عامل ... بیشترمهارت های زبانی و ترتیب ظهور آنها در دانشآموزان کمتوان ذهنی دختر و پسر براساس خرده آزمون های رشد زبان(3)
دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 67-73
چکیده
پژوهش حاضر به منظور مقایسه مهارتهای زبانی و ترتیب ظهور آنها در دانشآموزان کمتوان ذهنی دختر و پسر بر اساس خردهآزمونهای رشد زبان انجام میشود. در این پژوهش 14 دانشآموز ( 8 پسر و 6 دختر) از بین دانشآموزان ۶ الی ۹ ساله انتخاب و آزمون رشد زبان بر روی آنها اجرا میشود. طرح پژوهشی از نوع علّی مقایسهای یا پسرویدادی ... بیشترتاثیر تقویت دادههای بصری بر درک مطلب انگلیسی در دانشآموزان ناشنوای سال اول دبیرستان
دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، صفحه 75-87