نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

هدف از نگارش این مقاله بررسی گزیده­ای از فصل­های اول و دوم احصاءالعلوم، اثر ابونصر فارابی است. این دو فصل از کتاب به ترتیب به موضوع دانش زبان و دانش منطق اختصاص دارد. تحلیل مفهومی مطالب این دو فصل نشان می ­دهد که فارابی در شرح دانش زبان و اصول مشترک آن سنت فکری مشخصی داشته است. برخی از مؤلفه­ های این سنت عبارتند از رویکرد همگانی در مطالعة دانش زبان­، توجه به مسائل موسیقایی و زیبایی‌شناختی در مطالعة دانش زبان، تمایز میان نطق درونی و بیرونی و قوة نطق، ذاتی دانستن قوة نطق، شرح روند زبان­آموزی کودک، در نظر گرفتن قوة نطق به عنوان نیرویی که فراگیری معقولات و علوم و صنایع را برای انسان ممکن می­سازد، باعث وجود فکر و اندیشه می­ شود و به مدد آن انسان میان نیک و بد فرق می­ گذارد.­

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Farabi and Knowledge of Language

نویسنده [English]

  • Elahe Daftarynejad

Post graduate student, Linguistics, Institute for Humanities Sciences and Cultural Studies

چکیده [English]

In this article a selection of first and second chapters of Farabi’s Ehsa-al-olum is reviewed. These two chapters of the book are respectively devoted to language knowledge and logic. Conceptual analysis of these two chapters shows that Farabi has a specific intellectual tradition in language knowledge description and its universals. Some factors of this tradition are: studying language with universal approach, considering musical and aesthetic issues in language study, distinguishing between inner language and outer language and inherent power of language, knowing the power of
language as an innate capacity, describing the process of language acquisition in children, considering power of speech as the potential that makes it possible for human being to acquire knowledge and sciences, to do thinking and to make distinction between good and bad.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farabi
  • Ehsa-al-olum
  • language
  • logic
  • linguistics history 1-