نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، پژوهشکده زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

علیرغم انبوه پژوهش­ های خارجی انجام شده در زمینه آسیب ویژه زبانی(SLI)، پژوهش­ های داخلی اندکی در این زمینه انجام شده است. پژوهش­ های انجام شده در زبان­ های مختلف نشان می ­دهد ویژگی ­های زبانی این افراد در زبان­ های مختلف متفاوت است و مطالعه این تفاوت­ ها می ­تواند راهگشای خوبی برای کشف علت این آسیب باشد. بنابر این انجام پژوهش در زبان­ های مختلف ضروری است. در این مقاله ضمن ارائه پیشینه­ ای از پژوهش ­های انجام شده، جنبه ­های مختلف این آسیب بررسی می­ شود. بررسی این مطالعات نشان می­ دهد اکثر پژوهش­ های داخلی در تک ­زبانه­ های فارسی زبان انجام شده و در جهت توصیف ویژگی­ های زبانی این آسیب صورت گرفته است در حالی که قسمت اعظم پژوهش­ های خارجی از این مرحله گذر کرده­ و در حال حاضر بیشتر تحقیقات در دو یا چند زبانه­ ها و در جهت کشف علت این اختلال است.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Specific Language Impairment

نویسنده [English]

  • Hourieh Ahadi

Assistant professor, Linguistics Department, Institute for Humanities Sciences and Cultural Studies

چکیده [English]

Despite the abundance of foreign literature about specific language impairment, few works has been done on Persian speaking children with SLI. Cross linguistic researches show that linguistic characteristics of SLI in various languages are different. Studying these differences is the best way to find the causes, hence doing research in various languages is necessary. In this article besides explaining the history of research, we will define criteria of impairment. Most internal research is about monolingual and defining their characteristics, while most of the foreign research is about bilingual and finding the cause.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Specific Language Impairment
  • grammar
  • processing system