نشانه ناسی از جمله دانشهای نوینی است که وارد قلمرو پژوهشهای معاصر شده و به دانش کلیدی در برخی رشته ها تبدیل گشته است. موضوع نشانهشناسی بررسی مسئله دلالت و معنا در مقامهای نشانه ای مختلف، اعم از زبان، تصویر، موسیقی، بنا و هر چیزی است که در فرهنگی خاص معنادار و دلالتگر باشد. در تحقیق حاضر قصد بر آن است که پوسترهای ...
بیشتر
نشانه ناسی از جمله دانشهای نوینی است که وارد قلمرو پژوهشهای معاصر شده و به دانش کلیدی در برخی رشته ها تبدیل گشته است. موضوع نشانهشناسی بررسی مسئله دلالت و معنا در مقامهای نشانه ای مختلف، اعم از زبان، تصویر، موسیقی، بنا و هر چیزی است که در فرهنگی خاص معنادار و دلالتگر باشد. در تحقیق حاضر قصد بر آن است که پوسترهای تبلیغاتی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بررسی شود تا پاسخ مناسبی برای این سوالات به دست آوریم که از چه راهکارهای نشانه شناختی در این پوسترها استفاده شده است و آیا این پوسترها در دستیابی به اهداف این سازمان و القای پیام به مخاطبان کارآمد بوده است؟ در این تحقیق، نشانه شناسی تبلیغات رولان بارت که بر معنای ضمنی و آشکار تصاویر و پوسترهای تبلیغاتی تاکید دارد و نیز دستهبندی نشانه ها از دیدگاه پیرس مد نظر قرار گرفته است. تحقیق با استفاده از تحلیل 30 پرسشنامه از گروههای مختلف انجام شده است. در نهایت مشخص گردید، انواع مختلف نشانه های تصویری و زبانی در این پوسترها به کار گرفته شده و انواع نشانه ها نیز بر دلالتهای ضمنی تصاویر تاثیرگذار بودهاند.
در مقاله حاضر نام واژههای مایعات در زبان فارسی از منظر نشانه شناسی بررسی می شود. در این پژوهش ابتدا واژگان مربوط به مایعات در زبان فارسی طبقه بندی و روابط نشانه شناختی موجود در این نظام واژگانی با تمرکز بر انواع نشانه(شمایلی، نمایهای و نمادین) بررسی م یشود. در پی آن، معنای صریح و ضمنی نام واژهها تحلیل خواهد شد. یافتههای ...
بیشتر
در مقاله حاضر نام واژههای مایعات در زبان فارسی از منظر نشانه شناسی بررسی می شود. در این پژوهش ابتدا واژگان مربوط به مایعات در زبان فارسی طبقه بندی و روابط نشانه شناختی موجود در این نظام واژگانی با تمرکز بر انواع نشانه(شمایلی، نمایهای و نمادین) بررسی م یشود. در پی آن، معنای صریح و ضمنی نام واژهها تحلیل خواهد شد. یافتههای پژوهش نشان می دهد نام واژههای مایعات در زبان فارسی را میتوان در دو گروه کلی طبقه بندی کرد. گروه اول مایعات نشانه شناختی و گروه دوم مایعات غیرنشانه شناختی. فراوانی نام واژههای مایعات در گروه اول نسبت به گروه دوم محدودتر است. همچنین این مایعات را میتوان در قالب نوعی بررسی نشانه شناختی در لایههای نشانهای شمایلی، نمایهای و نمادی طبقه بندی کرد. اما هر مایع صرفاً در یک طبقه از این طبقات سهگانه امکان بررسی نمییابد و گاه آمیزهای از نشانهها قابل طرح است. نتایج پژوهش همچنین حاکی از آن است که رابطه مستقیمی بین بسامد استفاده از نام واژهها و افزایش معنای ضمنی آنها دیده میشود. میتوان افزود که میان ساختار واژگانی نام واژهها از یک سو و معنای ضمنی آنها از سوی دیگر نیز همبستگی خاصی وجود دارد.