فاطمه نعیمی حشکوائیفصلنامه پازند1735-2290103620140522MLU, Process, and Theme Analysis in Written Discourse of Mentally Retarded Students (a functional approach)میانگین طول پاره گفتار، انواع فرایند و آغازگر در گفتمان نوشتاری دانش آموزان کم توان ذهنی مقطع پیش حرفه ای(رویکردی نقشگرا)521142302FAآتوسا رستم بیک تفرشیاستادیار پژوهشکده زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20211225This study aims at investigating the structure of the written discourse of mentally retarded students at prevocational level, according to MLU, different types of processes, and themes. The theoretical framework of the study is the experiential and textual meta-functions introduced in Systematic Functional Grammar. The informants are 120 mentally retarded students in Tehran, who have been chosen through a stratified random sampling. A test including 4 picture stories was administered, and as a result 120 writing samples<strong> </strong>including 1110 clauses were collected. The number of clauses increases as the grades increase. MLU in first, second and third grades of prevocational level, is reported to be 4.33, 4.79 and 4.66. The distribution of different processes and different themes are as follows: material (56%), behavioral (13%), relational (10%), verbal and mental (9%), and existential (less than 1%). Subject theme (43%), Null Subject theme(30%), textual theme(23%), circumstantial<strong> </strong>theme(2%) , and other types less than 2%. The frequency of material, relational and verbal decreases as the grade increases while for mental and behavioral, increase in frequency is observed. In the second grade, the highest MLU and textual theme frequency is reported. Complex theme is observed in about 30 percent of clauses.هدف<em> </em>از پژوهش حاضر بررسی میانگین طول پارهگفتار از یکسو و انواع فرایند و آغازگر بر مبنای طبقهبندی ارائه شده در دستور نقشگرای نظاممند، در گفتمان نوشتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع پیشحرفهای شهر تهران است. نمونه آماری شامل 120 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی(هر پایه 40 نفر) شهر تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب میشوند. ابزار پژوهش شامل 4 داستان مصور است و روایی آنها به تأیید متخصصان رسیده است. در مجموع 1110 بند با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی بررسی میگردند. تعداد بند با بالارفتن پایه تحصیلی افزایش مییابد. میانگین طول پارهگفتار به ترتیب در پایههای اول، دوم و سوم پیشحرفهای برابر با 33/4، 79/4، 66/4 است. درصد رخداد انواع فرایندها عبارتند از مادی(56 درصد)، رفتاری(13 درصد)، رابطهای(10 درصد)، بیانی و ذهنی(9 درصد) و وجودی(کمتر از یک درصد). درصد رخداد انواع آغازگر به ترتیب فراوانی به این شرح است: فاعلی غیرمحذوف(43 درصد)، فاعلی محذوف(30 درصد) و متنی(23 درصد)، آغازگر حاشیهای(2 درصد) و پیشایندشده و بینافردی(کمتر از دو درصد). نتیجه حاصل از این پژوهش مبنی بر این است که رخداد فرایند مادی و رابطهای و بیانی با بالارفتن پایه تحصیلی کاهش و فرایند ذهنی و رفتاری افزایش نشان میدهد. در این پژوهش بالاترین میانگین طول پارهگفتار مربوط به پایه دوم پیشحرفهای است که بیشترین فراوانی آغازگر متنی و آغازگر مرکب نیز در آن دیده میشود. به طور کلی آغازگر مرکب تنها در حدود 30 درصد بندها دیده میشود.https://www.pazand.ir/article_142302_29374eef02be573c094ce804ff7af002.pdfفاطمه نعیمی حشکوائیفصلنامه پازند1735-2290103620140522The Use of Cohesive Devices in the Written Narratives of Persian Speaking Students with and without Specific Learning Disorders in grade5بسامد کاربرد ابزارهای انسجام در نوشتار دانش آموزان دارای/ بدون اختلالات یادگیری ویژه پایه پنجم ابتدایی2337142304FAاحمد رمضانیاستادیار، رشته زبانشناسی همگانی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیJournal Article20211225In this research, writings of students with/without specific learning disorders in Tehran is investigated and compared regarding the use of cohesive devices. The research method is Ex Post Facto or Causal Comparative. Halliday and Matthiessen's (2004) systemic functional approach was applied for analyzing the data. 13 boys with learning disorder and 13 boys without learning disorders were selected through random sampling. The informants were 10:6 to 12:00 (year: month) old 5<sup>th</sup> graders who were chosen among students enrolled in learning diability centeres and public schools in Tehran. Three researcher-made subtests (reading, visual, and listening) were administered for gathering the written data. Descriptive statistics (maximum and minimum, mean, frequency, and frequency percentage) were used to describe the data. Then, Multi Analysis of Variation (MANOVA) was used to analyze the significance between the differences of frequencies of cohesive devices. Results showed that only for reading subtest, the difference of frequency of usage in the written narratives between students with and without learning disorder is significant if =α0/05.هدف از پژوهش حاضر، بررسی نوشتارِ دانشآموزان دارای/ بدونِ اختلال یادگیری ویژه فارسیزبان شهر تهران با استفاده از ابزارهای انسجام است. طرح تحقیق پسرویدادی (علّی-مقایسهای) است و از رویکردِ نظری نقشگرای نظاممند هلیدی و متیسون (2004) برای تحلیل دادهها استفاده میشود. نمونه آماری شامل13دانشآموزِ پسر 10:6 تا 12:00(ماه: سال) از گروه اختلال یادگیری ویژه و بدون اختلال یادگیری ویژه (عادی) است که به ترتیب از بین مراجعهکنندگان به مراکز اختلال یادگیری و مدارس دولتی شهر تهران به صورت در دسترس انتخاب میشوند. ابزار مورد استفاده 3 خردهآزمون (خوانداری، تصویری، و شنیداری) محققساخته است که روایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفت. پس از توصیف و محاسبه بسامد کاربرد ابزارهای مختلف انسجام، با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) معناداری اختلاف مشاهده شده بین دو گروه بررسی و تحلیل میشوند. نتایج نشان میدهد که تفاوت استفاده از ابزارهای انسجام بین دو گروه تنها در خردهآزمون خوانداری در سطح 05/0=α معنادار است.https://www.pazand.ir/article_142304_83dc33d53ab4ea8f2ca45ea069d7b96b.pdfفاطمه نعیمی حشکوائیفصلنامه پازند1735-2290103620140522The Use of Gricean Maxims in the Speech Production of Boys with Autism and Typically Developing boysکاربرد اصول گرایس در گفتار کودکان پسر مبتلا به اوتیسم و سالم3948142306FAرحیمه روح پروراستادیار، رشته زبان شناسی همگانی، گروه زبانهای خارجی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانمهدیه کرمیکارشناس ارشد زبان شناسی همگانی، دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20211225Autism is a complex neuro-developmental disorder thatone of its main characteristics is deficits in speech and language. In the present studywhich is a descriptive-analytic and cross-sectional one,by recording the everyday speech of children, the degree of obeying Gricean maxims in the speech production of 20 boys with autism(6-11 years old)from Kerman rehabilitation centerswere compared with that of 20 typically developing boys(6-11 years old)from elementary and guidance schools of Kerman. The results were analyzed by using Fisher Exact Test in SPSS software, version 19. The results showed that there were significant differences in obeying maxims of quality, relation and manner between the two groups. In this way, the speech of children with autism seems meaningless and irrelevant to the situation and linguistic context. The reason thatchildren with autism have problem in obeying Grice’s maxims can be that these children have problem with theory of mind.
<strong> </strong>اوتیسم (درخودماندگی) نوعی اختلال رشدی- عصبی است که مشکل در زبان و گفتار یکی از مشخصههای اصلی آن است. در پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر که از نوع مقطعی است، با ضبط گفتار روزمره کودکان، میزان پایبندی به اصول گرایس در گفتار 20 کودک پسر شش تا یازده ساله مبتلا به اوتیسم در مراکز توانبخشی کرمان با 20 کودک پسر سالم شش تا یازده ساله از مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر کرمان مقایسه میشود. یافتهها با استفاده از آزمون دقیق فیشر در نرمافزار SPSS نسخه 19 پردازش شدند. نتایج نشان میدهد که بین کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان سالم در رعایت اصول کمیت، ارتباط و حالت تفاوت معناداری وجود دارد. عدم رعایت اصول گرایس موجب میشود گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم بیمعنی و بیارتباط به موقعیت و بافت زبانی به نظر برسد و نشانگر این نکته است که عملکرد این کودکان در راستای نظریه ذهن نیست.
https://www.pazand.ir/article_142306_0f3a55620fc10c2e02d7c8ed53db56ab.pdfفاطمه نعیمی حشکوائیفصلنامه پازند1735-2290103620140522Post-posing in the Speech of Hearing Impaired Children and Autistic Childrenعملکرد فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کم شنوا4965142308FAآمنه زارعاستادیار،گروه زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات فارسفریبا کشاورزیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات فارسJournal Article20211225The investigation of syntactical characteristics of hearing impaired children and autistic children is one of the main fields that speech and language pathologists focuses on it .This study compared the speech of impaired hearing children and autistic children with the normal children in Postposing according to their gender. This descriptive cross-sectional study was performed on 20 hearing impaired children, 20 autistic children and 20 normal children at the same age. The linguistic data for descriptive samples was collected by describing a picture, and data for free speech was from complementary questions. Quantitative and qualitative analysis was done on tape recorded. Speech Samples included identifying different types of nouns, counting the, identifying the number of occurred postposing nouns and mean them and t-test was performed. Data analysis demonstrated significant difference in Mean of postposing occurrence between three groups in both free and descriptive speech, Not only there was significant difference between total mean of postposing in free speech and descriptive speech but also with regard to gender there was significant difference in each group. Hearing impaired children had the most postposing occurrence in their speech in comparison with two other groups, and normal children had more postposing occurrences than autistic children.مطالعه و تحقیق پیرامون ویژگیهای نحوی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کمشنوا یکی از موضوعات مورد توجه زبانشناسان و آسیبشناسان زبان است و به ویژه در سالهای اخیر پژوهشهای بسیاری در این حیطه انجام شده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی و مطالعه فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان اوتیستیک و کمشنوا و عادی با توجه به عامل غیر زبانی جنسیت است. جامعه آماری این پژوهش شامل 20 کودک کمشنوا، 20 کودک اوتیستیک و 20 کودک عادی به عنوان گروه شاهد است. در این پژوهش به منظور سنجش میزان پسایندسازی از آزمون تصاویر متوالی و گفتار آزاد استفاده و سپس مکالمات ضبط شده تحلیل و میانگین رخداد فرایند پسایندسازی برای هر گروه محاسبه میشود. هم چنین از آزمون تی جهت تعیین میزان همبستگی میان عامل زبانی و عامل غیرزبانی جنسیت استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که پسایندسازی اسامی در گفتار گروه کودکان کمشنوا در مقایسه با دیگر گروهها از بسامد وقوع بیشتری برخوردار است. همچنین کودکان عادی به لحاظ وقوع پسایندسازی در گفتارشان در مرتبه بعدی قرار دارند. علاوه بر این، میزان رخداد پسایندسازی در گفتار دختران و پسران تفاوت معناداری با یکدیگر دارد.https://www.pazand.ir/article_142308_63ab261940b6cfbd0cdd981e4a29453c.pdfفاطمه نعیمی حشکوائیفصلنامه پازند1735-2290103620140522Language Skills and Investigating their Occurrences in Male and Female Mentally Retarded Students Based on TOLD-P:3مهارت های زبانی و ترتیب ظهور آنها در دانشآموزان کمتوان ذهنی دختر و پسر براساس خرده آزمون های رشد زبان(3)6773142311FAعلی عربانی دانادانشجوی دکتری رشته زبان شناسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20211225This study is aimed to compare language skills and find their occurrences in male and female mentally retarded students based on TOLD-P:3. 14 students ( 8 male ones and 6 female ones) aged from 6 to 9 years old were selected and TOLD-P:3 was administered to them. The design of the study is comparative. To analyze data, the Multivariate Analysis of variance was used. The results showed that there was not a significant difference between male and female mentally retarded students based on TOLD-P:3. The students had the highest score on picture vocabulary and the lowest score on relational vocabulary.پژوهش حاضر به منظور مقایسه مهارتهای زبانی و ترتیب ظهور آنها در دانشآموزان کمتوان ذهنی دختر و پسر بر اساس خردهآزمونهای رشد زبان انجام میشود. در این پژوهش 14 دانشآموز ( 8 پسر و 6 دختر) از بین دانشآموزان ۶ الی ۹ ساله انتخاب و آزمون رشد زبان بر روی آنها اجرا میشود. طرح پژوهشی از نوع علّی مقایسهای یا پسرویدادی است. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین دانشآموزان کمتوان ذهنی دختر و پسر براساس خردهآزمونهای رشد زبان تفاوتی وجود ندارد. مطابق با یافتههای پژوهش، دانشآموزان کمتوان ذهنی در واژگان تصویری بالاترین نمره و در واژگان ربطی کمترین نمره را کسب میکنند.
https://www.pazand.ir/article_142311_ff08ea1ebc31d31ad0de08dcf5786f75.pdfفاطمه نعیمی حشکوائیفصلنامه پازند1735-2290103620140522The Effect of Visual Input Enhancement on English Reading Comprehension among Deaf High school Studentsتاثیر تقویت دادههای بصری بر درک مطلب انگلیسی در دانشآموزان ناشنوای سال اول دبیرستان7587142310FAفرزین فهیم نیادکترای زبان شناسی، پژوهشکده زبان شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیزهرا حقانی مبارکهکارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسیJournal Article20211225This study set out to investigate whether Visual Input Enhancement (VIE) as a pedagogical intervention increases the comprehensibility of reading text of students’ course book. To accomplish this study 10 female deaf students in first grade of Nezam Mafi High School, special for deaf and hard of hearing impairments, were chosen nonrandomly due to their few numbers. The materials exploited during treatment sessions were four reading texts from students’ course book. After considering difficulty and readability of the texts through software named “<em>Text Analyzer</em>”, two out of four texts were enhanced via supportive colored pictures. Also new vocabularies were manipulated through typographical cues such as boldfacing, <em>italicizing</em>, and highlighting. After teaching period, two reliable and validated post-tests were administered, one test for the two enhanced texts and the other one based on the two unenhanced reading texts. The collected and analyzed data via “<em>Wilcoxon Signed Ranks Test”</em> revealed that the differences between the two posttests was significant enough (p= 0.002<0.05) to reject the null hypothesis and it is proved that using Visual Input Enhancement in English reading texts for deaf students has a significant effect on their reading comprehension.در پژوهش حاضر تاثیر تقویت دادههای بصری به عنوان روش آموزشی در ارتقاء سطح درک مطلب انگلیسی بین دانشآموزان ناشنوای سال اول دبیرستان بررسی میشود. در ابتدا ده دانشآموز در مقطع اول دبیرستان از مدرسه نظام مافی- مخصوص ناشنوایان و کم شنوایان- بهطور غیر تصادفی (به دلیل تعداد کم) انتخاب میشوند. در این تحقیق گروه شاهد وجود ندارد و همه دانشآموزان پس از اتمام جلسات تدریس، پسآزمون دریافت میکنند. برای انجام این تحقیق چهار متن از کتاب انگلیسی سال اول دبیرستان که میزان دشواری و قابلیت فهم آنها به کمک نرم افزار «تحلیلگر متن<em>»</em> سنجیده شده بود، انتخاب شده است. دو درس با عکسهای رنگی مربوط به مفهوم درسها غنی و کلمات جدید موجود در متن نیز به کمک علائم چاپی متنوع ( از قبیل رنگیکردن، تغییر در اندازه فونت، پُر رنگ کردن حروف، متمایز کردن با رنگ دیگر، ایتالیک کردن حروف و ایجاد فاصله بیشتر بین خطوط) تغییر داده شده است. از آنجایی که ناشنوایان عمدتاً برای درک بهتر مطالب بر حس بینایی خود تکیه دارند، این تغییرات به منظور جلب توجه دانشآموزان صورت میگیرد. دو درس دیگر بدون تغییر تدریس میشود. پس از اتمام تدریس چهار متن، دو پسآزمون جداگانه از دروس غنی شده و غنی نشده از دانشآموزان به عمل میآید. دادههای جمعآوری شده بهکمک آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و محاسبه میشود. بدین منظور از آزمون «ویل کاکسن» استفاده شده است. در پایان، نتیجه تحلیلهای آماری نشان میدهد که نمرات آزمون مربوط به درسهای تقویت شده با ابزار بصری به مراتب بالاتر است و دانشآموزان عملکرد بهتری نسبت به دو درس تقویت نشده دارند. به بیان دقیقتر، بر اساس سطح معناداری، تفاوت کاربرد متن تقویت شده و تقویت نشده کاملاً معنادار است (p= 0.002<0.05). بنابر این، به کارگیری متن غنیشده درکتب درسی میتواند تاثیر بسزایی در درک مطلب دانشآموزان ناشنوا داشته باشد.https://www.pazand.ir/article_142310_cba148e7c41aa3bafc4e63b1fae9856f.pdf