TY - JOUR ID - 163714 TI - بازخوانی نشانه‌های زبان ارتباطی بخشی از کتیبه‌ عمارت قلم‌فرسا در شیراز از منظر نظریه ارتباطی یاکوبسن JO - فصلنامه پازند JA - PAZAND LA - fa SN - 1735-2290 AU - برکاتی, سیده آیدا AU - زنده باد, حانیه سادات AU - فلامکی, محمد منصور AD - دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری و شهرسازی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - پژوهشگر دکتری، گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران‌مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 16 IS - 60 SP - 31 EP - 44 KW - نظریه ارتباطی یاکوبسن KW - نشانه‌شناسی KW - ساختارگرا KW - کتیبه KW - عمارت قلم‌فرسا DO - N2 - نشانه‌شناسی روشی است که در تداوم خردی فلسفی در غرب شکل گرفت اما به ‌صورت ناملموس و منسجم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. نشانه‌شناسی فرآیندی است که هویت خود را بر اساس متن به دست می‌آورد و به‌ عنوان ابزاری ارتباطی بین معماری و مخاطب به گفت‌وشنود می‌نشیند. به عقیده‌ یاکوبسن زبان مبین نشانه‌ها است و نظریه‌ ارتباطی خود را با ۶ کارکرد (ارجاعی، عاطفی، کنایی، هنری، همدلی و فرازبانی) معرفی می‌کند. در اینجا ۶ مصداق معماری (زمینه‌ فرهنگی، رمزگان معماری، کاربرد صحیح، ابزار ارتباطی، کارکردی نمادین و رمزگان فرا معماری) را معادل با آن می‌توان در نظر گرفت. این پژوهش با هدف بازخوانی بخشی از کتیبه‌ عمارت قلم‌فرسا در شیراز از منظر نظریه‌ ارتباطی یاکوبسن صورت گرفت و دو پرسش در آن مطرح شد. چگونه می‌توان با تأکید بر نظریه‎ ارتباطی یاکوبسن کتیبه‌ ملحق به فضای معماری را بازخوانی نمود؟ چرا باید این کارکردهای زبانی را در یک اثر بازخوانی کرد؟ در راستای پاسخ به این پرسش‌ها نخست با استناد به متون کتابخانه‌ای و مقالات، به تبیین دیدگاه مبتنی بر نظریه‌ زبان‌شناسی یاکوبسن پرداخته می‌شود و در ادامه با تأکید بر نشانه‌شناسی از منظر ساختارگرایان و نیز اندیشه‌ یاکوبسن، مبانی نظری پژوهش تدقیق می‌گردد. بخش نخست که از نوع کلامی و متن است، واژگان کلیدی و متغیرها توصیف و تحلیل می‌شوند و در ادامه، این نظریه با بخشی از کتیبه‌ عمارت قلم‌فرسا مورد تطابق قرار می‌گیرد. نتایج حاکی از آن است که گاهی چندین کارکرد را در یک اثر می‌توان مشاهده نمود درحالی‌که یکی از آنها بارزتر از باقی موارد است. UR - https://www.pazand.ir/article_163714.html L1 - https://www.pazand.ir/article_163714_0481e8a5b437cfe788c8cf02bbccc3de.pdf ER -