سلیمان قادری؛ بتول علی نژاد
دوره 9، 34-35 ، اسفند 1392، ، صفحه 61-75
چکیده
در مقاله حاضر آهنگ سه نوع سئوال در گونه محاورهای زبان فارسی توصیف می شود: «سئوالات استفهامی، بله/خیر و پژواکی». نمایش و تحلیل این آهنگها پس از ضبط صدای چهار گویشور، با استفاده از نظام نواخت و فاصله نما و نرم افزار پرت در چهارچوب واجشناسی لایه ای انجام شدهاست. نتایج حاصل نشان میدهد که گروههای تکیه ...
بیشتر
در مقاله حاضر آهنگ سه نوع سئوال در گونه محاورهای زبان فارسی توصیف می شود: «سئوالات استفهامی، بله/خیر و پژواکی». نمایش و تحلیل این آهنگها پس از ضبط صدای چهار گویشور، با استفاده از نظام نواخت و فاصله نما و نرم افزار پرت در چهارچوب واجشناسی لایه ای انجام شدهاست. نتایج حاصل نشان میدهد که گروههای تکیه ای در سه گونه فوقالذکر اغلب از تکیه زیروبمی یکسان L+H* برخوردارند. تفاوت این سه گونه در نواختهای مرزنمای گروه تکیه ای و گروه آهنگی است. درحالی که جملات سئوالی استفهامی اغلب با نواخت پایانی l L%به پایان میرسند، مشاهده شد که جملات سئوالی پژواکی با زیروبمی بالا، یعنی با نواخت مرزنمایh H% تمام میشوند. از طرفی، سئوالات بله/خیر با وجود چیدمانی شبیه به جملات اخباری، هجاهای تکیهدار با درجه زیروبمی بالاتر دارد و نواخت مرزنمای گروه آهنگی در انتهای جمله از نوع H% است. دیرش واکهای نیز در واکه آخر این سئوالات چشمگیر است.