بسامد کاربرد ابزارهای انسجام در نوشتار دانش آموزان دارای/ بدون اختلالات یادگیری ویژه پایه پنجم ابتدایی

احمد رمضانی

دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، ، صفحه 23-37

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی نوشتارِ دانش­آموزان دارای/ بدونِ اختلال یادگیری ویژه فارسی­زبان شهر تهران با استفاده از ابزارهای انسجام است. طرح تحقیق پس­رویدادی (علّی-مقایسه‌ای) است و از رویکردِ نظری نقش­گرای نظام­مند هلیدی و متیسون (2004) برای تحلیل داده­ها استفاده می­شود. نمونه آماری شامل13دانش­آموزِ پسر 10:6 تا 12:00(ماه: سال) ...  بیشتر

مقوله‌ بافت از سه دیدگاه نقش‌گرای نظام‌مند، جامعه‌شناسی زبان و قوم نگاری زبان

صهبا جمشیدپور؛ عامر قیطوری

دوره 9، 34-35 ، اسفند 1392، ، صفحه 77-91

چکیده
  توجه به مقوله‌ «بافت» در مطالعه‌ زبان وجه ‌تمایز میان رویکردهای زبان‌شناسی معاصر است. به‌ عبارت‌ دیگر، درحالی‌که در رویکردهای صورت­گرا مطالعه‌ زبان مستقل از بافت صورت می­گیرد در رویکردهای نقش‌گرا و میان‌رشته‌ای‌هایی چون کاربردشناسی، جامعه‌شناسی‌‌‌‌زبان، روان‌شناسی‌زبان و قوم‌نگاری‌زبان[2]، زبان پدیده‌ای ...  بیشتر