پس از گذشت پنج دهه از ظهور علم نشانهشناسی، این علم اکنون تصویر تازهای از خود به نمایش گذاشته و به تدریج به دورنمایی از پدیدار شناختی گرایش یافته است. از این زمان به بعد ارتباط میان سوژه و جهان حسی، خود به عنوان حوزهای جدید برای مطالعه معنا در نظر گرفته شد. لاندوفسکی، نشانهشناس فرانسوی در همین ارتباط با انتخاب زاویه دید گروه ...
بیشتر
پس از گذشت پنج دهه از ظهور علم نشانهشناسی، این علم اکنون تصویر تازهای از خود به نمایش گذاشته و به تدریج به دورنمایی از پدیدار شناختی گرایش یافته است. از این زمان به بعد ارتباط میان سوژه و جهان حسی، خود به عنوان حوزهای جدید برای مطالعه معنا در نظر گرفته شد. لاندوفسکی، نشانهشناس فرانسوی در همین ارتباط با انتخاب زاویه دید گروه «دیگری غیر و مغلوب» و چگونگی تعامل او با «گروه مرکزی مرجع» چهار سبک زندگی متفاوت را معرفی میکند که در پژوهشهای بعدی دو سبک دیگر نیز به آن میافزاید؛ همچنین از منظری دیگر، چهار نظام معنایی و تعاملی خود، به نامهای برنامهمداری، مجابسازی، تصادف و تطبیق را تعریف مینماید. این مقاله، با پیادهسازی الگوی سبک زندگی در داستان فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» ساخته امیرحسین یوسفی، محصول سال 1391، در ابتدا سبک زندگی شخصیتهای حاضر در آن را تحلیل و در ادامه چگونگی شکلگیری روایت داستان و تعامل میان شخصیتها را بر اساس نظام الگوهای معنایی و تعاملی لاندوفسکی بررسی میکند.