حسین قاسمی؛ آناهیتا پرتوی؛ حمید ساروخانی
دوره 13، 48-49 ، شهریور 1396، ، صفحه 53-69
چکیده
پژوهشحاضر با هدف تحلیل گفتمان اشعار تعلیمی «ملاعلی فاخری» فقیه و ادیب نامدار قرن ۱۳ هجری انجام شده است تا به این وسیله چگونگی بازنمایی جهانبینی موجود در این گفتمان در قالب نظام گذرایی و انواع فرایند و نیز تفاوتها و شباهتهای احتمالی چنین بازنماییای در دو اثر «گزیده اشعار» و «گزیده مرثیه» مشخص گردد. یافتههای ...
بیشتر
پژوهشحاضر با هدف تحلیل گفتمان اشعار تعلیمی «ملاعلی فاخری» فقیه و ادیب نامدار قرن ۱۳ هجری انجام شده است تا به این وسیله چگونگی بازنمایی جهانبینی موجود در این گفتمان در قالب نظام گذرایی و انواع فرایند و نیز تفاوتها و شباهتهای احتمالی چنین بازنماییای در دو اثر «گزیده اشعار» و «گزیده مرثیه» مشخص گردد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که در پیکره مورد بررسی فرایندهای مادی، رابطهای و ذهنی بیشترین کاربرد را داشتهاند. همچنین ملا فاخر در گزیده مرثیه از فرایندهای مادی، رفتاری و وجودی بیشتر از گزیده اشعار استفاده کرده است. درحالیکه فرایندهای بیانی، رابطهای و ذهنی در گزیده اشعار بیشتر از گزیده مرثیه کاربرد دارد.