مقاله پژوهشی
نشانه شناسی بیلبوردهای هنری در طرح «نگارخانه ای به وسعت یک شهر»

افسانه ارجمندیان

دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 5-30

چکیده
  در عصر ارتباطات و اطلاعات، دهه­ها است که بیلبوردها به طور جدی به عنوان ابزاری نوین در راستای هدایت اذهان در عرصه اقتصادی به کار می­روند. لیکن در طرحی جدید، تبلیغات اقتصادی بر روی بیلبوردها جای خود را به تصاویر هنری داده است تا این بار به گونه­ای دیگر بر روی افکار عمومی نقش آفرینی کنند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی بیلبوردهای هنری در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عوامل موثر بر موفقیت تبلیغات تلویزیونی از دیدگاه نشانه شناسی

گلبرگ ذهنی

دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 31-46

چکیده
  از منظر علم و دانش ارتباطات، تبلیغات تجاری شکلی از پیام­های ارتباطی است که هدف آن ایجاد نگرش مثبت در مخاطبان یا مصرف­کنندگان و در نهایت خرید خدمت یا کالایی است که در یک رسانه خاص، نسبت به ترویج و تبلیغ آن اقدام شده است. از آنجا که تبلیغات تلویزیونی به عنوان گسترده­ترین شبکه تبلیغاتی در حوزه اقتصادی رابطه مستقیمی با توسعه اقتصادی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه‎ تبلیغات تجاری محصولات بهداشتی دو شرکت داخلی و خارجی از دیدگاه نشانه‌شناسی لایه‌ای

کتایون رنجبر

دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 47-66

چکیده
  امروزه صنعت تبلیغات نقش مهمی در زندگی اجتماعی انسان ایفا می‌کند. تبلیغات در همه‌جا دیده می‌شود و راه گریزی از آن وجود ندارد؛ از این رو در زندگی روزمره ما بدون آنکه متوجه باشیم بسیار تاثیرگذار است. بدین منظور تعداد چهار آگهی تبلیغاتی از شرکت گلرنگ، به عنوان یک برند ایرانی، و چهار آگهی تبلیغاتی از شرکت نیوا، به عنوان یک برند خارجی از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کاربرد نشانه شناسی در تحلیل پوسترهای تبلیغاتی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

ملیحه مالمیر

دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 67-88

چکیده
  نشانه­ ناسی از جمله دانش­های نوینی است که وارد قلمرو پژوهش­های معاصر شده و به دانش کلیدی در برخی رشته ­ها تبدیل گشته است. موضوع نشانه­شناسی بررسی مسئله دلالت و معنا در مقام­های نشانه­ ای مختلف، اعم از زبان، تصویر، موسیقی، بنا و هر چیزی است که در فرهنگی خاص معنادار و دلالت­گر باشد. در تحقیق حاضر قصد بر آن است که پوسترهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبلیغات و زبان استعاری:رویکرد شناختی به نشانه شناسی

فاطمه نعیمی حشکوائی

دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 89-106

چکیده
  نشانه­ شناسی شناختی چارچوبی از روش­ها و شیوه­ هایی است که بر پدیده چندوجهی معنی توجه دارد. حوزه نوظهوری است با هدف یکپارچه کردن روش­ها و نظریه­ هایی که در چارچوب علم شناخت ایجاد شده و در نشانه­ شناسی و علوم انسانی توسعه یافته است. مبحث استعاره به لحاظ تاریخی و تحلیلی اساس نشانه ­شناسی است. به لحاظ تحلیلی در مبحث استعاره، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
معنی ـ نشانه شناختی تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر شیراز: رویکردی مشاهده گر بنیاد

سبا ولی زاده

دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 107-129

چکیده
  از آنجا که امروزه تبلیغات در قالب نظریه­ های معنی ـ نشانه ­شناختی قابل بررسی است، پژوهش حاضر با رویکردی مشاهده­گر بنیاد در جستجوی پاسخ به این پرسش است که آیا برهمکنش نظام معنی شناختی زبان(استعاره و مجاز) و نظام نشانه­ شناختی (تصویر) از دیدگاه مشاهده­گر به غنای تبلیغات می­افزاید. شرکت­کننده­ گان در این تحقیق 60  مشاهده­گر ...  بیشتر