مقاله پژوهشی
حوریه احدی
دوره 12، 46-47 ، اسفند 1395، صفحه 5-16
چکیده
اُتیسم یکی از اختلالات رشدی زبان است که بیشتر با آسیب کاربرد شناختی تشخیص داده میشود. البته به علت دشوار بودن برقراری ارتباط با کودکان دارای اُتیسم، توانایی زبانی آنها کمتر بررسی شده است. این درحالی است که داشتن نیمرخ زبانی کامل از تواناییهای زبانی آنها برای تشخیص و درمان این کودکان ضروری است. هدف این مطالعه ارائه نیمرخ زبانی ...
بیشتر
اُتیسم یکی از اختلالات رشدی زبان است که بیشتر با آسیب کاربرد شناختی تشخیص داده میشود. البته به علت دشوار بودن برقراری ارتباط با کودکان دارای اُتیسم، توانایی زبانی آنها کمتر بررسی شده است. این درحالی است که داشتن نیمرخ زبانی کامل از تواناییهای زبانی آنها برای تشخیص و درمان این کودکان ضروری است. هدف این مطالعه ارائه نیمرخ زبانی کامل از تواناییهای زبانی این کودکان با استفاده از آزمون زبانی استاندارد است. در این پژوهش 10 کودک 6-10 ساله دارای اُتیسم با عملکرد بالا و 10 کودک طبیعی (همتای سنی) مشارکت داشتند. برای تشخیص کودکان دارای اُتیسم از آزمون تشخیصی گارز ، برای بررسی نیمرخ زبانی از آزمون استاندارد رشد زبانی و برای توصیف و تحلیل دادهها از آزمون آمار توصیفی و آزمون کولموگراف اسمیرنوف و آزمون تی مستقل استفاده شد. براساس نتایج حاصل از ثبت و همچنین تحلیل پاسخهای آزمودنیها، در تمام خردهآزمونهای آزمون رشد زبانی بین گروه کودکان دارای اُتیسم و همسالان طبیعی آنها تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 P<). اما در خرده آزمونهای واژگان تصویری و تقلید جمله، میزان این تفاوت کمتر از سایر خرده آزمونها بود و در مقایسه بهرهها نیز با وجود معنادار بودن تفاوت در بهرههای مختلف، بهره صحبت کردن کمترین تفاوت را داشت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت این کودکان در بهره نحوی و خردهآزمونهای مربوط به آن نسبت به بقیه بهرهها مشکلات بیشتری دارند، از این رو مؤلفههای مذکور نیازمند بررسی و درمان جدیتری هستند.
مقاله پژوهشی
ابراهیم بدخشان؛ افشار چشمه چاهی؛ احمد پدرام؛ پروین عزیزی
دوره 12، 46-47 ، اسفند 1395، صفحه 17-26
چکیده
در این پژوهش تاثیر جنسیت بر میزان کاربرد جملات معلوم و مجهول در گویشهای کردی سنندجی (اردلانی)، کردی ایلامی و آبدانانی بررسی میشود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از٩٠ گویشورِ زن و مرد از سه گویش مذکور( شامل ٤٥ زن و ٤٥ مرد) است که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از ابزار پرسشنامه استفاده شد. نتایج حاصل از این ...
بیشتر
در این پژوهش تاثیر جنسیت بر میزان کاربرد جملات معلوم و مجهول در گویشهای کردی سنندجی (اردلانی)، کردی ایلامی و آبدانانی بررسی میشود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از٩٠ گویشورِ زن و مرد از سه گویش مذکور( شامل ٤٥ زن و ٤٥ مرد) است که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از ابزار پرسشنامه استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد، با توجه به اینکه جامعه ایلام، سنندج و آبدانان به لحاظ اجتماعی دارای بافتی نسبتاً سنتیاند و در این جوامع تفاوتهای اجتماعی بین زن و مرد کاملا مشهود است، میزان استفاده از ساختهای معلوم و مجهول بین دو جنس مذکر و مونث به طور معنادار متفاوت نیست. طبق نظر وارداt (٢٠٠٦)جنسیت بر کاربرد ساختهای معلوم و مجهول تاثیر دارد، اما در این پژوهش نشان داده میشود که تفاوت معناداری در هر دو جنس مذکر و مونث در مورد کاربرد ساختهای معلوم و مجهول وجود ندارد.
مقاله پژوهشی
اکبر صیادکوه؛ حسن رنجبر
دوره 12، 46-47 ، اسفند 1395، صفحه 27-41
چکیده
جمله بخش گسترده و به عبارتی گستردهترین بخش زبان است که همه گزارشهای زبان به وسیله آن روی میدهد؛ به همین سبب پژوهش در چند و چون آن، در شناخت و بررسی زبان، نقش ویژهای خواهد داشت. روستای لایزنگانِ دارابِ فارس همانند بسیاری از دیگر روستاهای ایران، مکانی است که از نظر فرهنگی و به ویژه زبانشناسی توانمندیهای فراوانی ...
بیشتر
جمله بخش گسترده و به عبارتی گستردهترین بخش زبان است که همه گزارشهای زبان به وسیله آن روی میدهد؛ به همین سبب پژوهش در چند و چون آن، در شناخت و بررسی زبان، نقش ویژهای خواهد داشت. روستای لایزنگانِ دارابِ فارس همانند بسیاری از دیگر روستاهای ایران، مکانی است که از نظر فرهنگی و به ویژه زبانشناسی توانمندیهای فراوانی برای پژوهش دارد و تاکنون تکنگاریها و مقالههای نسبتاً زیادی درباره چند و چون گویش آن نوشته شده است. پژوهش حاضر، به روش مصاحبه و گفتوگو فراهم آمده و به روش کتابخانهای بررسی و تحلیل شده است. این تحقیق نتایج بسیاری در پی دارد؛ از جمله: 1- جابهجایی ترتیب ارکان جمله در گویش لایزنگانی نسبت به فارسی رسمی که دارای یکنواختی است، بسیار زیادتر است. 2- بیشترین علت جابهجایی ارکان جمله در این گویش، پرسشی بودن جمله و تأکید بر مسند است. 3- حذف فعل در جملههای این گویش غالباً همانند فارسی رسمی است مگر چند مورد که در فارسی رسمی کمتر از آنها نام بردهاند. از جمله در چیستان، نفرین، ناسزا، کنایه و مثَل. 4- شبهجملههای این گویش بسیار زیاد است و غالباً الفاظ بیمعناییاند که میتوان آنها را در گروه صوتها نیز جای داد.
مقاله پژوهشی
فروغ کاظمی؛ سمیه اجلی
دوره 12، 46-47 ، اسفند 1395، صفحه 43-58
چکیده
تحلیل گفتمان یکی از مباحث مهم در حوزه زبانشناسی است. از این منظر میتوان بسیاری از رمزهایی را که نویسنده در داستان ارائه میدهد، رمزگردانی کرد. برخی از بحثهای مطرح شده در متن، موضوعاتیاند که به فرامتن تعلق دارند و به کارگیری و نقد این مباحث فرامتنی ممکن است تأثیر عمدهای در درک داستان داشته باشد. در این مقاله سعی بر آن است ...
بیشتر
تحلیل گفتمان یکی از مباحث مهم در حوزه زبانشناسی است. از این منظر میتوان بسیاری از رمزهایی را که نویسنده در داستان ارائه میدهد، رمزگردانی کرد. برخی از بحثهای مطرح شده در متن، موضوعاتیاند که به فرامتن تعلق دارند و به کارگیری و نقد این مباحث فرامتنی ممکن است تأثیر عمدهای در درک داستان داشته باشد. در این مقاله سعی بر آن است که با استفاده از نظریه گفتمان «لاکلا» و «موف» که چارچوبی برای تحلیل نظام گفتمانی سیاسی- اجتماعی است، نشان داده شود که گفتمانهای سیاسی با استفاده از کدام راهبردها بازنمایی میشوند و چگونه در قالب شبکههای هژمونیشده در رمان انعکاس یافتهاند. در این راستا، رمان «مرد لاابالی بادکنک قرمزم را سوراخ میکند» به عنوان نمونه مدّنظر قرار گرفته است. نتیجه این بحث این است که گفتمانهای غالب در این رمان از طریق غیریّتسازی و برجستهسازی نقاط قوت خود و نقاط ضعف رقیب گفتمان خود را هژمونیک میکند و باعث استمرار سلطه و قدرت خود میشود.
مقاله پژوهشی
ستاره مجیدی؛ غزاله اسکندری
دوره 12، 46-47 ، اسفند 1395، صفحه 59-74
چکیده
در این پژوهش تلاش بر این است تا با توجه به رویکرد نشانهشناسی از دیدگاه رولان بارت، رمزگانها و نشانههای موجود در فیلم جامهدران بررسی شود. مضامین عمده روش نشانهشناسی در قالب رمزگانهای معرفیشده از سوی بارت شامل رمزگانهای اجتماعی، فنی، ایدئولوژیک، هرمنوتیک و زیباییشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی ...
بیشتر
در این پژوهش تلاش بر این است تا با توجه به رویکرد نشانهشناسی از دیدگاه رولان بارت، رمزگانها و نشانههای موجود در فیلم جامهدران بررسی شود. مضامین عمده روش نشانهشناسی در قالب رمزگانهای معرفیشده از سوی بارت شامل رمزگانهای اجتماعی، فنی، ایدئولوژیک، هرمنوتیک و زیباییشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در 17 سکانس منتخب فیلم، بیشترین میزان استفاده از نظام رمزگان مربوط به رمزگان فنی و کمترین آن مربوط به رمزگان هرمنوتیک است. همچنین آمار بهدستآمده درصد استفاده از نظام رمزگان سینمایی در17سکانس منتخب فیلم را به گونه زیر نمایش میدهد. رمزگان فنی 94 درصد، رمزگان زیباییشناختی 64 درصد، رمزگان اجتماعی 58 درصد، رمزگان ایدئولوژیک 58 درصد و رمزگان هرمنوتیک 35 درصد از کل آمار را به خود اختصاص دادهاند. تفاوت میان درصدهایهای بهدستآمده نشاندهنده این است که برخی رمزگانها در سطح فیلم بیشتر و برخی کمتر استفاده شده است و این تفاوت به نوع ژانر فیلم نیز بستگی دارد.
مقاله پژوهشی
مهین ناز میردهقان؛ فریبا حسینی تشنیزی
دوره 12، 46-47 ، اسفند 1395، صفحه 75-89
چکیده
در این پژوهش قصد بر آن است تا فرایندهای فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحوارههای تصوری (جانسون، 1987) جملات فارسی بررسی و سپس نتایج با نظریه شناختی ژان پیاژه 1973 تطبیق داده شود. سوالاتی که در این پژوهش مطرح است این است که چگونه کودکان 7-11 سال طرحوارههای تصوری را درک مینمایند ؟ و اینکه درک طرحوارههای تصوری در نوجوانان ...
بیشتر
در این پژوهش قصد بر آن است تا فرایندهای فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحوارههای تصوری (جانسون، 1987) جملات فارسی بررسی و سپس نتایج با نظریه شناختی ژان پیاژه 1973 تطبیق داده شود. سوالاتی که در این پژوهش مطرح است این است که چگونه کودکان 7-11 سال طرحوارههای تصوری را درک مینمایند ؟ و اینکه درک طرحوارههای تصوری در نوجوانان 11-15 سال نسبت به کودکان 7-11 سال چگونهاست؟ دو مرحله رشد شناختی عملیات عینی و صوری (ژان پیاژه، 1973) در این پژوهش مدنظر است. برای رسیدن به نتیجه از روشهای میدانی(پرسشنامه) و اسنادی استفاده شده است. در نهایت آنکه پاسخ کودک و نوجوان در هر سنی که باشد نشانگر ماهیت مفاهیم یا طرحوارههای آنها در همان سن است. نوجوانان طرحوارههای تصوری(مفاهیم انتزاعی) را خیلی خوب درک میکنند و طرحوارههای تصوری در افکار آنها قابل درکتر از کودکان 7-11 سال است اما کودکان در درک مفاهیم غیرانتزاعی و عینی بهتر عمل مینمایند.