نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری رشته زبان شناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده
پژوهش حاضر به منظور مقایسه مهارتهای زبانی و ترتیب ظهور آنها در دانشآموزان کمتوان ذهنی دختر و پسر بر اساس خردهآزمونهای رشد زبان انجام میشود. در این پژوهش 14 دانشآموز ( 8 پسر و 6 دختر) از بین دانشآموزان ۶ الی ۹ ساله انتخاب و آزمون رشد زبان بر روی آنها اجرا میشود. طرح پژوهشی از نوع علّی مقایسهای یا پسرویدادی است. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین دانشآموزان کمتوان ذهنی دختر و پسر براساس خردهآزمونهای رشد زبان تفاوتی وجود ندارد. مطابق با یافتههای پژوهش، دانشآموزان کمتوان ذهنی در واژگان تصویری بالاترین نمره و در واژگان ربطی کمترین نمره را کسب میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Language Skills and Investigating their Occurrences in Male and Female Mentally Retarded Students Based on TOLD-P:3
نویسنده [English]
- Ali Arbani Dana
Ph.D. student in linguistics, Isfahan university
چکیده [English]
This study is aimed to compare language skills and find their occurrences in male and female mentally retarded students based on TOLD-P:3. 14 students ( 8 male ones and 6 female ones) aged from 6 to 9 years old were selected and TOLD-P:3 was administered to them. The design of the study is comparative. To analyze data, the Multivariate Analysis of variance was used. The results showed that there was not a significant difference between male and female mentally retarded students based on TOLD-P:3. The students had the highest score on picture vocabulary and the lowest score on relational vocabulary.
کلیدواژهها [English]
- language skills
- Test of Language Development (TOLD)
- mentally retarded students