2024-03-28T22:09:01Z
https://www.pazand.ir/?_action=export&rf=summon&issue=19505
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1393
10
36
میانگین طول پاره گفتار، انواع فرایند و آغازگر در گفتمان نوشتاری دانش آموزان کم توان ذهنی مقطع پیش حرفه ای(رویکردی نقشگرا)
آتوسا
رستم بیک تفرشی
هدف از پژوهش حاضر بررسی میانگین طول پارهگفتار از یکسو و انواع فرایند و آغازگر بر مبنای طبقهبندی ارائه شده در دستور نقشگرای نظاممند، در گفتمان نوشتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع پیشحرفهای شهر تهران است. نمونه آماری شامل 120 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی(هر پایه 40 نفر) شهر تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب میشوند. ابزار پژوهش شامل 4 داستان مصور است و روایی آنها به تأیید متخصصان رسیده است. در مجموع 1110 بند با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی بررسی میگردند. تعداد بند با بالارفتن پایه تحصیلی افزایش مییابد. میانگین طول پارهگفتار به ترتیب در پایههای اول، دوم و سوم پیشحرفهای برابر با 33/4، 79/4، 66/4 است. درصد رخداد انواع فرایندها عبارتند از مادی(56 درصد)، رفتاری(13 درصد)، رابطهای(10 درصد)، بیانی و ذهنی(9 درصد) و وجودی(کمتر از یک درصد). درصد رخداد انواع آغازگر به ترتیب فراوانی به این شرح است: فاعلی غیرمحذوف(43 درصد)، فاعلی محذوف(30 درصد) و متنی(23 درصد)، آغازگر حاشیهای(2 درصد) و پیشایندشده و بینافردی(کمتر از دو درصد). نتیجه حاصل از این پژوهش مبنی بر این است که رخداد فرایند مادی و رابطهای و بیانی با بالارفتن پایه تحصیلی کاهش و فرایند ذهنی و رفتاری افزایش نشان میدهد. در این پژوهش بالاترین میانگین طول پارهگفتار مربوط به پایه دوم پیشحرفهای است که بیشترین فراوانی آغازگر متنی و آغازگر مرکب نیز در آن دیده میشود. به طور کلی آغازگر مرکب تنها در حدود 30 درصد بندها دیده میشود.
گفتمان نوشتاری
میانگین طول پارهگفتار
فرایند
آغازگر
کمتوان ذهنی
2014
05
22
5
21
https://www.pazand.ir/article_142302_29374eef02be573c094ce804ff7af002.pdf
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1393
10
36
بسامد کاربرد ابزارهای انسجام در نوشتار دانش آموزان دارای/ بدون اختلالات یادگیری ویژه پایه پنجم ابتدایی
احمد
رمضانی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نوشتارِ دانشآموزان دارای/ بدونِ اختلال یادگیری ویژه فارسیزبان شهر تهران با استفاده از ابزارهای انسجام است. طرح تحقیق پسرویدادی (علّی-مقایسهای) است و از رویکردِ نظری نقشگرای نظاممند هلیدی و متیسون (2004) برای تحلیل دادهها استفاده میشود. نمونه آماری شامل13دانشآموزِ پسر 10:6 تا 12:00(ماه: سال) از گروه اختلال یادگیری ویژه و بدون اختلال یادگیری ویژه (عادی) است که به ترتیب از بین مراجعهکنندگان به مراکز اختلال یادگیری و مدارس دولتی شهر تهران به صورت در دسترس انتخاب میشوند. ابزار مورد استفاده 3 خردهآزمون (خوانداری، تصویری، و شنیداری) محققساخته است که روایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفت. پس از توصیف و محاسبه بسامد کاربرد ابزارهای مختلف انسجام، با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) معناداری اختلاف مشاهده شده بین دو گروه بررسی و تحلیل میشوند. نتایج نشان میدهد که تفاوت استفاده از ابزارهای انسجام بین دو گروه تنها در خردهآزمون خوانداری در سطح 05/0=α معنادار است.
ابزار انسجام
نوشتار
اختلالات یادگیری ویژه
زبان فارسی
رویکرد نقشگرای نظاممند
2014
05
22
23
37
https://www.pazand.ir/article_142304_83dc33d53ab4ea8f2ca45ea069d7b96b.pdf
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1393
10
36
کاربرد اصول گرایس در گفتار کودکان پسر مبتلا به اوتیسم و سالم
رحیمه
روح پرور
مهدیه
کرمی
اوتیسم (درخودماندگی) نوعی اختلال رشدی- عصبی است که مشکل در زبان و گفتار یکی از مشخصههای اصلی آن است. در پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر که از نوع مقطعی است، با ضبط گفتار روزمره کودکان، میزان پایبندی به اصول گرایس در گفتار 20 کودک پسر شش تا یازده ساله مبتلا به اوتیسم در مراکز توانبخشی کرمان با 20 کودک پسر سالم شش تا یازده ساله از مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر کرمان مقایسه میشود. یافتهها با استفاده از آزمون دقیق فیشر در نرمافزار SPSS نسخه 19 پردازش شدند. نتایج نشان میدهد که بین کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان سالم در رعایت اصول کمیت، ارتباط و حالت تفاوت معناداری وجود دارد. عدم رعایت اصول گرایس موجب میشود گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم بیمعنی و بیارتباط به موقعیت و بافت زبانی به نظر برسد و نشانگر این نکته است که عملکرد این کودکان در راستای نظریه ذهن نیست.
اوتیسم
اختلال رشدی- عصبی
اصول گرایس
نظریه ذهن
2014
05
22
39
48
https://www.pazand.ir/article_142306_0f3a55620fc10c2e02d7c8ed53db56ab.pdf
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1393
10
36
عملکرد فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کم شنوا
آمنه
زارع
فریبا
کشاورزی
مطالعه و تحقیق پیرامون ویژگیهای نحوی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کمشنوا یکی از موضوعات مورد توجه زبانشناسان و آسیبشناسان زبان است و به ویژه در سالهای اخیر پژوهشهای بسیاری در این حیطه انجام شده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی و مطالعه فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان اوتیستیک و کمشنوا و عادی با توجه به عامل غیر زبانی جنسیت است. جامعه آماری این پژوهش شامل 20 کودک کمشنوا، 20 کودک اوتیستیک و 20 کودک عادی به عنوان گروه شاهد است. در این پژوهش به منظور سنجش میزان پسایندسازی از آزمون تصاویر متوالی و گفتار آزاد استفاده و سپس مکالمات ضبط شده تحلیل و میانگین رخداد فرایند پسایندسازی برای هر گروه محاسبه میشود. هم چنین از آزمون تی جهت تعیین میزان همبستگی میان عامل زبانی و عامل غیرزبانی جنسیت استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که پسایندسازی اسامی در گفتار گروه کودکان کمشنوا در مقایسه با دیگر گروهها از بسامد وقوع بیشتری برخوردار است. همچنین کودکان عادی به لحاظ وقوع پسایندسازی در گفتارشان در مرتبه بعدی قرار دارند. علاوه بر این، میزان رخداد پسایندسازی در گفتار دختران و پسران تفاوت معناداری با یکدیگر دارد.
اوتیسم
کم شنوا
فرایند پسایندسازی
جنسیت
2014
05
22
49
65
https://www.pazand.ir/article_142308_63ab261940b6cfbd0cdd981e4a29453c.pdf
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1393
10
36
مهارت های زبانی و ترتیب ظهور آنها در دانشآموزان کمتوان ذهنی دختر و پسر براساس خرده آزمون های رشد زبان(3)
علی
عربانی دانا
پژوهش حاضر به منظور مقایسه مهارتهای زبانی و ترتیب ظهور آنها در دانشآموزان کمتوان ذهنی دختر و پسر بر اساس خردهآزمونهای رشد زبان انجام میشود. در این پژوهش 14 دانشآموز ( 8 پسر و 6 دختر) از بین دانشآموزان ۶ الی ۹ ساله انتخاب و آزمون رشد زبان بر روی آنها اجرا میشود. طرح پژوهشی از نوع علّی مقایسهای یا پسرویدادی است. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین دانشآموزان کمتوان ذهنی دختر و پسر براساس خردهآزمونهای رشد زبان تفاوتی وجود ندارد. مطابق با یافتههای پژوهش، دانشآموزان کمتوان ذهنی در واژگان تصویری بالاترین نمره و در واژگان ربطی کمترین نمره را کسب میکنند.
مهارت های زبانی
آزمون رشد زبان
دانش آموزان کم توان ذهنی
2014
05
22
67
73
https://www.pazand.ir/article_142311_ff08ea1ebc31d31ad0de08dcf5786f75.pdf
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1393
10
36
تاثیر تقویت دادههای بصری بر درک مطلب انگلیسی در دانشآموزان ناشنوای سال اول دبیرستان
فرزین
فهیم نیا
زهرا
حقانی مبارکه
در پژوهش حاضر تاثیر تقویت دادههای بصری به عنوان روش آموزشی در ارتقاء سطح درک مطلب انگلیسی بین دانشآموزان ناشنوای سال اول دبیرستان بررسی میشود. در ابتدا ده دانشآموز در مقطع اول دبیرستان از مدرسه نظام مافی- مخصوص ناشنوایان و کم شنوایان- بهطور غیر تصادفی (به دلیل تعداد کم) انتخاب میشوند. در این تحقیق گروه شاهد وجود ندارد و همه دانشآموزان پس از اتمام جلسات تدریس، پسآزمون دریافت میکنند. برای انجام این تحقیق چهار متن از کتاب انگلیسی سال اول دبیرستان که میزان دشواری و قابلیت فهم آنها به کمک نرم افزار «تحلیلگر متن» سنجیده شده بود، انتخاب شده است. دو درس با عکسهای رنگی مربوط به مفهوم درسها غنی و کلمات جدید موجود در متن نیز به کمک علائم چاپی متنوع ( از قبیل رنگیکردن، تغییر در اندازه فونت، پُر رنگ کردن حروف، متمایز کردن با رنگ دیگر، ایتالیک کردن حروف و ایجاد فاصله بیشتر بین خطوط) تغییر داده شده است. از آنجایی که ناشنوایان عمدتاً برای درک بهتر مطالب بر حس بینایی خود تکیه دارند، این تغییرات به منظور جلب توجه دانشآموزان صورت میگیرد. دو درس دیگر بدون تغییر تدریس میشود. پس از اتمام تدریس چهار متن، دو پسآزمون جداگانه از دروس غنی شده و غنی نشده از دانشآموزان به عمل میآید. دادههای جمعآوری شده بهکمک آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و محاسبه میشود. بدین منظور از آزمون «ویل کاکسن» استفاده شده است. در پایان، نتیجه تحلیلهای آماری نشان میدهد که نمرات آزمون مربوط به درسهای تقویت شده با ابزار بصری به مراتب بالاتر است و دانشآموزان عملکرد بهتری نسبت به دو درس تقویت نشده دارند. به بیان دقیقتر، بر اساس سطح معناداری، تفاوت کاربرد متن تقویت شده و تقویت نشده کاملاً معنادار است (p= 0.002<0.05). بنابر این، به کارگیری متن غنیشده درکتب درسی میتواند تاثیر بسزایی در درک مطلب دانشآموزان ناشنوا داشته باشد.
تقویت داده های بصری
درک مطلب
دانشآموزان ناشنوا
2014
05
22
75
87
https://www.pazand.ir/article_142310_cba148e7c41aa3bafc4e63b1fae9856f.pdf