%0 Journal Article %T فرایندهای فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحواره های تصوری جملات فارسی بر اساس نظریه ژان پیاژه(1973) %J فصلنامه پازند %I فاطمه نعیمی حشکوائی %Z 1735-2290 %A میردهقان, مهین ناز %A حسینی تشنیزی, فریبا %D 2017 %\ 02/19/2017 %V 12 %N 46-47 %P 75-89 %! فرایندهای فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحواره های تصوری جملات فارسی بر اساس نظریه ژان پیاژه(1973) %K مرحله عملیات عینی %K مرحله عملیات صوری %K طرحواره های تصوری %K رشد شناختی %K نظریه شناختی پیاژه %R %X در این­ پژوهش ­قصد بر آن است تا فرایند­های فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحواره­های تصوری (جانسون، 1987) جملات فارسی بررسی و سپس نتایج با نظریه شناختی ژان پیاژه 1973 تطبیق داده شود. سوالاتی که در این پژوهش مطرح است این است که چگونه کودکان 7-11 سال طرحواره­های تصوری را درک می­نمایند ؟  و اینکه درک طرحواره­های تصوری در نوجوانان 11-15 سال نسبت به کودکان 7-11 سال چگونه­است؟ دو مرحله رشد شناختی عملیات عینی و صوری (ژان پیاژه، 1973) در این پژوهش مد­نظر است. برای رسیدن به نتیجه از روش­های میدانی(پرسشنامه) و اسنادی استفاده شده­ است. در نهایت آنکه پاسخ کودک و نوجوان در هر سنی که باشد نشانگر ماهیت مفاهیم یا طرحواره­های آنها در همان سن است. نوجوانان طرحواره­های تصوری(مفاهیم انتزاعی) را خیلی خوب درک می­کنند و طرحواره­های تصوری در افکار آنها قابل درک­تر از کودکان 7-11 سال است اما کودکان در درک مفاهیم غیرانتزاعی و عینی بهتر عمل می­نمایند. %U https://www.pazand.ir/article_55484_be76a92b27c4945baf503619969513ec.pdf