%0 Journal Article %T نشانه شناسی بیلبوردهای هنری در طرح «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» %J فصلنامه پازند %I فاطمه نعیمی حشکوائی %Z 1735-2290 %A ارجمندیان, افسانه %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 11 %N 42-43 %P 5-30 %! نشانه شناسی بیلبوردهای هنری در طرح «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» %K بیلبوردهای هنری %K ارتباط بصری %K نشانه معناشناسی دیداری %K کنش گفتمانی %K بافتار %K ریتم %R %X در عصر ارتباطات و اطلاعات، دهه­ها است که بیلبوردها به طور جدی به عنوان ابزاری نوین در راستای هدایت اذهان در عرصه اقتصادی به کار می­روند. لیکن در طرحی جدید، تبلیغات اقتصادی بر روی بیلبوردها جای خود را به تصاویر هنری داده است تا این بار به گونه­ای دیگر بر روی افکار عمومی نقش آفرینی کنند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی بیلبوردهای هنری در طرح «نگارخانه­ای به وسعت یک شهر» به مثابه گفتمانی هنری است. در این پژوهش قصد بر آن است تا با رویکرد نشانه معناشناسی دیداری اصول و مفاهیم اولیه ارائه و سپس با مطالعه میدانی به سوالات مطرح در این زمینه پاسخ داده شود. یافته­های حاصل از پژوهش ضمن تائید اثربخشی همه جانبه تصاویر مذکور در اذهان شهروندان - فارغ از اثرات مثبت یا منفی آن- اذعان می­دارد این تاثیرات در حد فاصل بین دو نقطه حداقلی و حداکثری در نوسان است. به طور قطع با بهره­گیری از اصول طرح شده در این رویکرد، هوشمندانه می­توان به انتخاب تصاویری دست زد که با بهره­گیری از بیشترین اثربخشی، نهایت بهره­وری را از اجرای چنین طرح­هایی فراهم نمود. %U https://www.pazand.ir/article_49897_e9a45a42665f502168743018cb5fb02e.pdf