%0 Journal Article %T بسامد کاربرد ابزارهای انسجام در نوشتار دانش آموزان دارای/ بدون اختلالات یادگیری ویژه پایه پنجم ابتدایی %J فصلنامه پازند %I فاطمه نعیمی حشکوائی %Z 1735-2290 %A رمضانی, احمد %D 2014 %\ 05/22/2014 %V 10 %N 36 %P 23-37 %! بسامد کاربرد ابزارهای انسجام در نوشتار دانش آموزان دارای/ بدون اختلالات یادگیری ویژه پایه پنجم ابتدایی %K ابزار انسجام %K نوشتار %K اختلالات یادگیری ویژه %K زبان فارسی %K رویکرد نقش‌گرای نظام‌مند %R %X هدف از پژوهش حاضر، بررسی نوشتارِ دانش­آموزان دارای/ بدونِ اختلال یادگیری ویژه فارسی­زبان شهر تهران با استفاده از ابزارهای انسجام است. طرح تحقیق پس­رویدادی (علّی-مقایسه‌ای) است و از رویکردِ نظری نقش­گرای نظام­مند هلیدی و متیسون (2004) برای تحلیل داده­ها استفاده می­شود. نمونه آماری شامل13دانش­آموزِ پسر 10:6 تا 12:00(ماه: سال) از گروه اختلال یادگیری ویژه و بدون اختلال یادگیری ویژه (عادی) است که به ترتیب از بین مراجعه­کنندگان به مراکز اختلال یادگیری و مدارس دولتی شهر تهران به صورت در دسترس انتخاب می­شوند. ابزار مورد استفاده 3 خرده­آزمون (خوانداری، تصویری، و شنیداری) محقق­ساخته است که روایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفت. پس از توصیف و محاسبه بسامد کاربرد ابزار­های مختلف انسجام، با استفاده از تحلیل واریانس چند­متغیره (MANOVA) معناداری اختلاف مشاهده شده بین دو گروه بررسی و تحلیل می­شوند. نتایج نشان می­دهد که تفاوت استفاده از ابزارهای انسجام بین دو گروه تنها در خرده­آزمون خوانداری در سطح 05/0=α معنادار  است. %U https://www.pazand.ir/article_142304_83dc33d53ab4ea8f2ca45ea069d7b96b.pdf