@article { author = {Ahadi, Hourieh}, title = {Language Profile of Children with Autism}, journal = {Pazand Quarterly}, volume = {12}, number = {46-47}, pages = {5-16}, year = {2017}, publisher = {Fatemeh Naeimi H.}, issn = {1735-2290}, eissn = {2717-073X}, doi = {}, abstract = {Autism is one of the developmental disorders of the language that is most often diagnosed with a pragmatic impairment. Of course, due to the difficulty of communicating with children with autism, their linguistic ability has been less well-documented. It is, however, necessary to have full language profiles of children with autism’s linguistic abilities to diagnose and treat. The purpose of this study is to provide a complete profile of their linguistic abilities by using standard language test. 10 children (aged 6  to 10-year-old) with high-functional autism and 10 normal children (age-matched) participated in this study. Gilliam Autism Rating Scale (GARS) and Test of Language Development (TOLD) were used for diagnosing children with autism and assessing their linguistic profile. Descriptive statistics, Kolmogorov Smirnov test and independent t-test were used to describe and analyze the data. Based on the results of the recording and also the analysis of the responses of the subjects, there was a significant difference between the children with autism and their peers in all the sub-tests of language test (p <0.05). But in "picture vocabulary" and "sentence imitation" subtests, the amount of this difference was less than other sub-tests, and in comparing the composite scores, while the difference in the major dimensions of language was significant, the least difference was in the composite score of speaking. Therefore, it can be concluded that these children have more problems in grammar score and its related subtest than the other composite scores, Therefore these components need more analyses and serious treatments.}, keywords = {Children with Autism,Language Profile,Test of Language Development}, title_fa = {نیمرخ زبانی کودکان دارای اتیسم}, abstract_fa = {اُتیسم یکی از اختلالات رشدی زبان است که بیشتر با آسیب کاربرد شناختی تشخیص داده می­شود. البته به علت دشوار بودن برقراری ارتباط با کودکان دارای اُتیسم، توانایی زبانی آنها کمتر بررسی شده است. این درحالی است که داشتن نیمرخ زبانی کامل از توانایی­های زبانی آنها برای تشخیص و درمان این کودکان ضروری است. هدف این مطالعه ارائه نیمرخ زبانی کامل از توانایی­های زبانی این کودکان با استفاده از آزمون زبانی استاندارد است. در این پژوهش 10 کودک 6-10 ساله دارای اُتیسم با عملکرد بالا و 10 کودک طبیعی (همتای سنی) مشارکت داشتند. برای تشخیص کودکان دارای اُتیسم از آزمون تشخیصی گارز ، برای بررسی نیمرخ زبانی از آزمون­ استاندارد رشد زبانی و برای توصیف و تحلیل داده­ها از آزمون آمار توصیفی و آزمون کولموگراف اسمیرنوف و آزمون تی مستقل استفاده شد. براساس نتایج حاصل از ثبت و همچنین تحلیل پاسخ‌های آزمودنی‌ها، در تمام خرده­آزمون­های آزمون رشد زبانی بین گروه کودکان دارای اُتیسم و همسالان طبیعی آنها تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 P<). اما در خرده آزمون­های واژگان تصویری و تقلید جمله، میزان این تفاوت کمتر از سایر خرده آزمون­ها بود و در مقایسه بهره­ها نیز با وجود معنادار بودن تفاوت در بهره­های مختلف، بهره صحبت کردن کمترین تفاوت را داشت. بنابراین می­توان نتیجه گرفت این کودکان در بهره نحوی و خرده­آزمون­های مربوط به آن نسبت به بقیه بهره­ها مشکلات بیشتری دارند، از این رو مؤلفه­های مذکور نیازمند بررسی و درمان جدی­تری هستند.}, keywords_fa = {کودکان دارای اُتیسم,نیمرخ زبانی,آزمون رشد زبانی}, url = {https://www.pazand.ir/article_55462.html}, eprint = {https://www.pazand.ir/article_55462_91af7474d3b1342f525544308d95ade2.pdf} } @article { author = {Badakhshan, Ebrahim and Cheshmeh Chahi, Afshar and Pedram, Ahmad and Azizi, Parvin}, title = {The Effect of Gender on the Degree of Usage of Active and Passive Constructions in Ardalani(Sanandaji), Ilami and Abdanani Dialects of Kurdish Language}, journal = {Pazand Quarterly}, volume = {12}, number = {46-47}, pages = {17-26}, year = {2017}, publisher = {Fatemeh Naeimi H.}, issn = {1735-2290}, eissn = {2717-073X}, doi = {}, abstract = {This article tries to study the effect of gender on the degree of usage of active and passive constructions in Ardalani(Sanandaji), Ilami and Abdanani dialects of Kurdish language. The Statistical population consists of 90 male and female speakers of the mentioned dialects (45 males and 45 females) which were chosen randomly. In order to collect the data, questionnaires were used. While the Ilami ,Sanandaji and  Abdanani societies are rather traditional and there are obvious  social diversities between male and female in these societies, the degree of usage of active and passive construction in male and female population was not different significantly. As Wardhaugh (2006) predicts there must be significant differences between male and female in respect to the use of active and passive construction, but our results did not approve Wardhaugh’s prediction and there was not such a significant difference between genders.}, keywords = {passive construction,active construction,Ardalani dialect,Abdanani dialect,Ilami dialect}, title_fa = {تاثیر جنسیت برمیزان کاربرد جملات معلوم و مجهول در گویشهای اردلانی، ایلامی و آبدانانی}, abstract_fa = {در این پژوهش تاثیر جنسیت بر میزان کاربرد جملات معلوم و مجهول در گویش‌های کردی سنندجی (اردلانی)، کردی ایلامی و آبدانانی بررسی می­شود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از٩٠ گویشورِ زن و مرد از سه گویش مذکور( شامل ٤٥ زن و ٤٥ مرد) است که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای  جمع­آوری داده‌ها، از ابزار پرسش‌نامه استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد، با توجه به اینکه جامعه‌ ایلام، سنندج و آبدانان به لحاظ اجتماعی دارای بافتی نسبتاً سنتی­اند و در این جوامع تفاوت‌های اجتماعی بین زن و مرد کاملا مشهود است، میزان استفاده از ساخت‌های معلوم و مجهول بین دو جنس مذکر و مونث به طور معنادار متفاوت نیست. طبق نظر وارداt (٢٠٠٦)جنسیت بر کاربرد ساخت‌های معلوم و مجهول تاثیر دارد، اما در این پژوهش نشان داده می‌شود که تفاوت معناداری در هر دو جنس مذکر و مونث در مورد کاربرد ساخت‌های معلوم و مجهول وجود ندارد.}, keywords_fa = {متغیر جنسیت,ساخت مجهول,ساخت معلوم,گویش اردلانی,گویش آبدانانی,گویش ایلام}, url = {https://www.pazand.ir/article_55474.html}, eprint = {https://www.pazand.ir/article_55474_51160a450666b9cb53467ae11c1afdf4.pdf} } @article { author = {Siadkuh, Akbar and ranjbar, hassan}, title = {Sentence and Sentence-like in "Lay Zangan" Dialect}, journal = {Pazand Quarterly}, volume = {12}, number = {46-47}, pages = {27-41}, year = {2017}, publisher = {Fatemeh Naeimi H.}, issn = {1735-2290}, eissn = {2717-073X}, doi = {}, abstract = {The present study attempts to explain and review the statues of sentence and sentence-like in dialect of Lay Zangan. Sentence is an extensive part. In the other words, it is the most extensive part of the language by which all the reports of language occur; for this reason researching on it in details can play a special role in identifying and studying a language. "Lay Zangan" village located in Darab like many other villages in Iran is one of the places that have culturally and specially linguistically abundant capabilities for researching, and by now relatively multiple articles have been written about the details of its dialect. This village is in Darab city located in Fars province. The dialect of the residents of this village that is a semi-Lorri dialect, based on some researches, is less prone to change compared with other dialects and has its own special features; therefore, this study has been done on it. The primary contents of this study provided through interview and dialogue and then analyzed based on library method. This study yielded many results including 1- Movement of the order of the sentence elements in "Lay Zangan" dialect is much greater than formal Farsi that is uniform. 2- The major reason of this movement is that the sentences included in this dialect are in the form of question and the emphasis is on the predict. 3- Removal of the verb in the sentences of this dialect is often done like Farsi except in some cases that are less mentioned in formal Farsi such as in riddle, curse, insult, innuendo, and proverb. 4- The number of sentence-like of this dialect is very high and are often meaningless words that can be placed in the sound category.}, keywords = {sentence,sentence-like,Lay Zangan dialect,Darab}, title_fa = {جمله و شبه جمله در گویشِ لای زنگانی}, abstract_fa = {جمله بخش گسترده و به عبارتی گسترده­ترین بخش زبان است که همه­ گزارش­های زبان به وسیله­ آن روی می­دهد؛ به همین سبب پژوهش در چند و چون آن، در شناخت و بررسی زبان،  نقش ویژه­ای خواهد داشت. روستای لای­زنگانِ دارابِ فارس همانند بسیاری از دیگر روستاهای ایران، مکانی است که از نظر فرهنگی و به ویژه زبان­شناسی توانمندی­های فراوانی برای پژوهش دارد و تاکنون تک­نگاری­ها و مقاله­های نسبتاً زیادی درباره­ چند و چون گویش آن نوشته شده است. پژوهش حاضر، به روش مصاحبه و گفت­وگو فراهم آمده و به روش کتابخانه­ای بررسی و تحلیل شده است. این تحقیق نتایج بسیاری در پی دارد؛ از جمله: 1- جابه­جایی ترتیب ارکان جمله در گویش لای­زنگانی نسبت به فارسی رسمی که دارای یکنواختی است، بسیار زیادتر است. 2- بیشترین علت جابه­جایی ارکان جمله در این گویش، پرسشی بودن جمله و تأکید بر مسند است. 3- حذف فعل در جمله­های این گویش غالباً همانند فارسی رسمی است مگر چند مورد که در فارسی رسمی کمتر از آنها نام برده­اند. از جمله در چیستان، نفرین، ناسزا، کنایه و مثَل. 4- شبه­جمله­های این گویش بسیار زیاد است و غالباً الفاظ بی­معنایی­اند که می­توان آنها را در گروه صوت­ها نیز جای داد.}, keywords_fa = {جمله,شبه جمله,ارکان جمله,گویش لای زنگانی,شهر داراب}, url = {https://www.pazand.ir/article_55475.html}, eprint = {https://www.pazand.ir/article_55475_aaa0967580814a7ad09abff4fa5e2fb1.pdf} } @article { author = {Kazemi, Forugh Kazemi and Ajali, Somaye}, title = {Critical Discourse Analysis of the Novel “The Carless Man Hole My Red Balloon”}, journal = {Pazand Quarterly}, volume = {12}, number = {46-47}, pages = {43-58}, year = {2017}, publisher = {Fatemeh Naeimi H.}, issn = {1735-2290}, eissn = {2717-073X}, doi = {}, abstract = {Discourse analysis is one of the most important issues in linguistics. We can decoding a lot of codes that provides the author of the story. Some of discussions presented in the text, are a series of subjects that belong to hypertext. However, employing and criticize these hypertextual discussions could have major effect on the understanding of the story. This article with using discourse theory of "Laclau" and "Mouffe" - which is a framework for analyzing the socio-political discourse – demonstrate that What are the strategies which represent political discourses, and how reflects in novel in format of hegemonies networks. In this regard, a novel “The carless man hole my red balloon” is considered as a instance. Finally, we result that dominant discourses in the novel through antagonism and foregrounding of own authority points and weakness points of other explaining hegemonic discourse, and this caused perpetuates domination and power.}, keywords = {critical discourse analysis,Power,Verbal violence,Novel}, title_fa = {تحلیل رمان «مرد لاابالی بادکنک قرمزم را سوراخ می‌کند» با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی}, abstract_fa = {تحلیل گفتمان یکی از مباحث مهم در حوزه‌ زبان‌شناسی ا‌ست. از این منظر می‌توان بسیاری از رمزهایی را که نویسنده در داستان ارائه می‌دهد، رمزگردانی کرد. برخی از بحث‌های مطرح شده در متن، موضوعاتی­اند که به فرامتن تعلق دارند و به کارگیری و نقد این مباحث فرامتنی ممکن است تأثیر عمده‌ای در درک داستان داشته باشد. در این مقاله سعی بر آن است که با استفاده از نظریه گفتمان «لاکلا» و «موف» که چارچوبی برای تحلیل نظام گفتمانی سیاسی- اجتماعی است، نشان داده شود که گفتمان­های سیاسی با استفاده از کدام راهبردها بازنمایی می­شوند و چگونه در قالب شبکه­های هژمونی­شده در رمان انعکاس یافته­اند. در این راستا، رمان «مرد لاابالی بادکنک قرمزم را سوراخ می­کند» به عنوان نمونه مدّنظر قرار گرفته است. نتیجه این بحث این است که گفتمان­های غالب در این رمان از طریق غیریّت­سازی و برجسته­سازی نقاط قوت خود و نقاط ضعف رقیب گفتمان خود را هژمونیک می­کند و باعث استمرار سلطه و قدرت خود می­شود.}, keywords_fa = {گفتمان سیاسی- اجتماعی,تحلیل گفتمان,تحلیل گفتمان انتقادی,فرامتن}, url = {https://www.pazand.ir/article_55478.html}, eprint = {https://www.pazand.ir/article_55478_3b09a84088546663131b03e4ae4b445d.pdf} } @article { author = {Majidi, Setare and Eskandari, Ghazaleh}, title = {Semiotic Analysis of movie "Jame Daran" on Basis of "Roland Barthes" view}, journal = {Pazand Quarterly}, volume = {12}, number = {46-47}, pages = {59-74}, year = {2017}, publisher = {Fatemeh Naeimi H.}, issn = {1735-2290}, eissn = {2717-073X}, doi = {}, abstract = {In this study, the researchers aimed to analyze a movie named "Jame Daran" based on "Ronald Barthes" semiotics. The aim of the study is to unveil the codes and signs present in this film through the semiotic viewpoint, which is one of the approaches of analyzing a text. This study is established upon the fact that signs cannot be scrutinized outside their territories, since any sign bears a different function in a certain context. Then, major semiotic themes proposed by Barthes including social, technical, ideological, hermenutic, and aesthetic signs are introduced. The methodology being employed in this study was descriptive- analytic. The results showed that, in 17 selected scenes, the highest and lowest usage of signs is allocated to the technical and hermenutic, respectively. The statistics showed that in these scenes 98% technical, 64% cognitive aesthetic, 58% social, 58% ideological, and35% hermenutic signs have been used. The difference among the percieved percentages revealed that some signs are used more and some less, and such a difference is due to the genre of the film.}, keywords = {Semiotics,"Ronald Barthes","Jame Daran",Cinema of codes,genre}, title_fa = {نشانه شناسی فیلم «جامه‌دران» بر اساس دیدگاه رولان بارت}, abstract_fa = {در این پژوهش تلاش بر این است تا با توجه به رویکرد نشانه‌شناسی از دیدگاه رولان بارت، رمزگان­ها و نشانه‌های موجود در فیلم جامه‌دران بررسی شود. مضامین عمده روش نشانه‌شناسی در قالب رمزگان­های معرفی‌شده از سوی بارت شامل رمزگان­های اجتماعی، فنی، ایدئولوژیک، هرمنوتیک و زیبایی‌شناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در 17 سکانس منتخب فیلم، بیشترین میزان استفاده از نظام رمزگان مربوط به رمزگان فنی و کمترین آن مربوط به رمزگان هرمنوتیک است. همچنین آمار به‌دست‌آمده درصد استفاده از نظام رمزگان سینمایی در17سکانس منتخب فیلم را به گونه‌ زیر نمایش می‌دهد. رمزگان فنی 94 درصد، رمزگان زیبایی‌شناختی 64 درصد، رمزگان اجتماعی 58 درصد، رمزگان ایدئولوژیک 58 درصد و رمزگان هرمنوتیک 35 درصد از کل آمار را به خود اختصاص داده‌اند. تفاوت میان درصدهای­های به‌دست‌آمده نشان‌دهنده‌ این است که برخی رمزگان­ها در سطح فیلم بیشتر و برخی کمتر استفاده‌ شده است و این تفاوت به نوع ژانر فیلم نیز بستگی دارد.}, keywords_fa = {نشانه‌شناسی,رولان بارت,رمزگان سینمایی}, url = {https://www.pazand.ir/article_55483.html}, eprint = {https://www.pazand.ir/article_55483_9931389220f1d6fc2872863f19afb776.pdf} } @article { author = {Mirdehghan, Mahinnaz and Hossaini Tashnizi, Fariba}, title = {Mental Processes in Children and Teenagers in Understanding of Persian Image Schemas: Jean Piaget Theory(1973)}, journal = {Pazand Quarterly}, volume = {12}, number = {46-47}, pages = {75-89}, year = {2017}, publisher = {Fatemeh Naeimi H.}, issn = {1735-2290}, eissn = {2717-073X}, doi = {}, abstract = {This paper is aimed to study the mental processes of children and teenagers in understanding of Persian image schemas and then to compare it with Jean Piaget Theory(1973). In this research it is considerd two stages of cognitive development: concrete operational stage and formal operational stage. The research method in this paper is library method was used for data collection and the questionnaire was used for the field study. Finaly, children and teenagers responses to questions at any age indicate the nature of their image schemas in the related age. Teenager understand image schemas(figurative concepts) well but children comprehend concrete and objective concepts better than the abstract concepts .Finally, in this research children aged 11 to 7 fail to understand image schemas. In fact, concrete and objective concepts are more understandable for these children.}, keywords = {concrete operation stage,formal operation stage,image schema,cognitive development,"Piaget" Theory}, title_fa = {فرایندهای فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحواره های تصوری جملات فارسی بر اساس نظریه ژان پیاژه(1973)}, abstract_fa = {در این­ پژوهش ­قصد بر آن است تا فرایند­های فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحواره­های تصوری (جانسون، 1987) جملات فارسی بررسی و سپس نتایج با نظریه شناختی ژان پیاژه 1973 تطبیق داده شود. سوالاتی که در این پژوهش مطرح است این است که چگونه کودکان 7-11 سال طرحواره­های تصوری را درک می­نمایند ؟  و اینکه درک طرحواره­های تصوری در نوجوانان 11-15 سال نسبت به کودکان 7-11 سال چگونه­است؟ دو مرحله رشد شناختی عملیات عینی و صوری (ژان پیاژه، 1973) در این پژوهش مد­نظر است. برای رسیدن به نتیجه از روش­های میدانی(پرسشنامه) و اسنادی استفاده شده­ است. در نهایت آنکه پاسخ کودک و نوجوان در هر سنی که باشد نشانگر ماهیت مفاهیم یا طرحواره­های آنها در همان سن است. نوجوانان طرحواره­های تصوری(مفاهیم انتزاعی) را خیلی خوب درک می­کنند و طرحواره­های تصوری در افکار آنها قابل درک­تر از کودکان 7-11 سال است اما کودکان در درک مفاهیم غیرانتزاعی و عینی بهتر عمل می­نمایند.}, keywords_fa = {مرحله عملیات عینی,مرحله عملیات صوری,طرحواره های تصوری,رشد شناختی,نظریه شناختی پیاژه}, url = {https://www.pazand.ir/article_55484.html}, eprint = {https://www.pazand.ir/article_55484_be76a92b27c4945baf503619969513ec.pdf} }