بسامد کاربرد ابزارهای انسجام در نوشتار دانش آموزان دارای/ بدون اختلالات یادگیری ویژه پایه پنجم ابتدایی

احمد رمضانی

دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، ، صفحه 23-37

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی نوشتارِ دانش­آموزان دارای/ بدونِ اختلال یادگیری ویژه فارسی­زبان شهر تهران با استفاده از ابزارهای انسجام است. طرح تحقیق پس­رویدادی (علّی-مقایسه‌ای) است و از رویکردِ نظری نقش­گرای نظام­مند هلیدی و متیسون (2004) برای تحلیل داده­ها استفاده می­شود. نمونه آماری شامل13دانش­آموزِ پسر 10:6 تا 12:00(ماه: سال) ...  بیشتر

بررسی آکوستیکی فرکانس پایه در زنان و مردان دوزبانة ترکی- فارسی

هنگامه صالحی کوپائی

دوره 8، شماره 31 ، اسفند 1391، ، صفحه 43-59

چکیده
  نوشتة حاضر به دنبال پاسخی به این سوال است که آیا میان مقادیر فرکانس پایة(F0) افراد دوزبانة ترکی- فارسی در هر یک از این دوزبان تفاوت وجود دارد و در صورت وجود تفاوت، این موضوع با توجه به پارامتر جنسیت در زنان و مردان چگونه نمود پیدا می­کند. به این منظور یازده گویشور دو زبانة ترکی- فارسی (6 زن و 5 مرد) بررسی شدند. هریک از گویشوران به­ طور ...  بیشتر