درک ساخت‌های نحوی مختلف زبان فارسی در کودکان نارساخوان

حوریه احدی؛ مسعود قیومی؛ رضا ندرخانی

دوره 15، 58 59 ، اسفند 1398، ، صفحه 5-24

چکیده
  کسب مهارت خواندن، یکی از نیازهای بشری برای اطلاع از اندیشه دیگر افراد جامعه در ادوار مختلف است. الزاماً تمام افراد جامعه در خواندن توانایی یکسانی ندارند. درصدی از افراد جامعه دارای انواع ناتوانی­های یادگیری هستند که اختلال خواندن از شایع­ ترین آن است. اهمیت خواندن و نوشتن و نیز درصد بالای کودکان نارساخوان، توجه محققان زیادی را ...  بیشتر

توانائی های زبانی بیماران پارکینسون فارسی زبان

ژیلا محمدی

دوره 14، 55-54 ، اسفند 1397، ، صفحه 91-105

چکیده
  در پژوهش حاضر میزان توانمندی بیماران پارکینسون فارسی‌زبان در درک و قضاوت اطلاعات نحوی زبان و به ‌طور خاص ساخت‌های ساده، پیچیده و پرسشی از دیدگاه نظریه‌های نحوی و عصب‌شناسی زبان بررسی می­شود. آزمودنی‌های این پژوهش، بیماران پارکینسون فارسی‌زبان مرحله ابتدایی و پیشرفته(از هر کدام 3 نفر) است. به منظور اجرای پژوهش، سه آزمون در نظر ...  بیشتر