کاربرد اصول گرایس در گفتار کودکان پسر مبتلا به اوتیسم و سالم

رحیمه روح پرور؛ مهدیه کرمی

دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، ، صفحه 39-48

چکیده
  اوتیسم (درخودماندگی) نوعی اختلال رشدی- عصبی است که مشکل در زبان و گفتار یکی از مشخصه­های اصلی آن است. در پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر که از نوع مقطعی است، با ضبط گفتار روزمره کودکان، میزان پایبندی به اصول گرایس در گفتار 20 کودک پسر شش تا یازده ساله مبتلا به اوتیسم در مراکز توانبخشی کرمان با 20 کودک پسر سالم شش تا یازده ساله از مدارس ابتدایی ...  بیشتر

عملکرد فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کم شنوا

آمنه زارع؛ فریبا کشاورزی

دوره 10، شماره 36 ، خرداد 1393، ، صفحه 49-65

چکیده
  مطالعه و تحقیق پیرامون ویژگی­های نحوی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کم­شنوا یکی از موضوعات مورد توجه زبان­شناسان و آسیب­شناسان زبان است و به ویژه در سال­های اخیر پژوهش­های بسیاری در این حیطه انجام شده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی و مطالعه فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان اوتیستیک و کم­شنوا و عادی با توجه به عامل ...  بیشتر