سلیمان قادری؛ آرزو محمودی
دوره 10، 38-39 ، اسفند 1393، ، صفحه 95-105
چکیده
تفاوتهای زبانی مردان و زنان همواره مورد مطالعه محققان و زبانشناسان اجتماعی قرار داشته است. این تحقیق سعی بر آن دارد که بر پایه نظرات موجود اثر روانشناختی متغیر مستقل جنسیت را بر متغیرهای تنوع موضوع، تغییر موضوع و سبک گفتار در جامعه زبانی معلمان مورد بررسی قرار دهد. دادههای مورد نیاز از ضبط مکالمات در دفاتر معلمان گردآوری ...
بیشتر
تفاوتهای زبانی مردان و زنان همواره مورد مطالعه محققان و زبانشناسان اجتماعی قرار داشته است. این تحقیق سعی بر آن دارد که بر پایه نظرات موجود اثر روانشناختی متغیر مستقل جنسیت را بر متغیرهای تنوع موضوع، تغییر موضوع و سبک گفتار در جامعه زبانی معلمان مورد بررسی قرار دهد. دادههای مورد نیاز از ضبط مکالمات در دفاتر معلمان گردآوری شده است که برای هر گروه جنسیتی حدود 60 دقیقه است. نتایج پس از بررسی توصیفی دادهها نشان میدهد که مردان بیشتر حول موضوعات سیاسی و زنان حول موضوعات خانه و خانواده به بحث میپردازند. علاوه بر آن مردان به میزان زیادتری موضوعات را تغییر میدهند، درحالی که تغییر موضوع گفتگوی زنان به ندرت شکل میگیرد. در پیروی از سبک گفتار، هر دو جنس به طور یکسان از گونه گفتاری معیار بهره میبرند.
سلیمان قادری؛ بتول علی نژاد
دوره 9، 34-35 ، اسفند 1392، ، صفحه 61-75
چکیده
در مقاله حاضر آهنگ سه نوع سئوال در گونه محاورهای زبان فارسی توصیف می شود: «سئوالات استفهامی، بله/خیر و پژواکی». نمایش و تحلیل این آهنگها پس از ضبط صدای چهار گویشور، با استفاده از نظام نواخت و فاصله نما و نرم افزار پرت در چهارچوب واجشناسی لایه ای انجام شدهاست. نتایج حاصل نشان میدهد که گروههای تکیه ...
بیشتر
در مقاله حاضر آهنگ سه نوع سئوال در گونه محاورهای زبان فارسی توصیف می شود: «سئوالات استفهامی، بله/خیر و پژواکی». نمایش و تحلیل این آهنگها پس از ضبط صدای چهار گویشور، با استفاده از نظام نواخت و فاصله نما و نرم افزار پرت در چهارچوب واجشناسی لایه ای انجام شدهاست. نتایج حاصل نشان میدهد که گروههای تکیه ای در سه گونه فوقالذکر اغلب از تکیه زیروبمی یکسان L+H* برخوردارند. تفاوت این سه گونه در نواختهای مرزنمای گروه تکیه ای و گروه آهنگی است. درحالی که جملات سئوالی استفهامی اغلب با نواخت پایانی l L%به پایان میرسند، مشاهده شد که جملات سئوالی پژواکی با زیروبمی بالا، یعنی با نواخت مرزنمایh H% تمام میشوند. از طرفی، سئوالات بله/خیر با وجود چیدمانی شبیه به جملات اخباری، هجاهای تکیهدار با درجه زیروبمی بالاتر دارد و نواخت مرزنمای گروه آهنگی در انتهای جمله از نوع H% است. دیرش واکهای نیز در واکه آخر این سئوالات چشمگیر است.