هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه نقش ژانر و ارتباط آن با مقوله گواهنمایی در مقالات علمی زبانشناسی و روزنامهها و چگونگی کاربرد گواهنمایی در ژانرهای مختلف و ارتباط بین نوع و تعداد گواهنماهای مختلف در هر ژانر است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است که از مؤلفههای کیفی و رویکرد کمّی بهره میگیرد. مؤلفههای کیفی بر اساس الگوی آیخنوالد ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه نقش ژانر و ارتباط آن با مقوله گواهنمایی در مقالات علمی زبانشناسی و روزنامهها و چگونگی کاربرد گواهنمایی در ژانرهای مختلف و ارتباط بین نوع و تعداد گواهنماهای مختلف در هر ژانر است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است که از مؤلفههای کیفی و رویکرد کمّی بهره میگیرد. مؤلفههای کیفی بر اساس الگوی آیخنوالد (2004) و رویکرد کمّی شامل به کارگیری آمار توصیفی و تحلیلی است. ابتدا 24 مقاله علمی و 4 روزنامه به صورت تصادفی و از هر ژانر 5040 جمله (جمعاَ 10080 جمله) انتخاب و سپس نوع و تعداد گواهنماها در هر یک از دو ژانر مشخص شده است. نتایج نشان میدهد که در هیچ یک از دو ژانر مورد نظر، گواهنمایی از نوع دستوری مشاهده نشده و فقط از 6 راهکار گواهنمایی با توزیع فراوانی متفاوت استفاده شده است. بدین صورت که در مقالات علمی، افعال شناختی- ادراکی و در روزنامهها، راهکار نقل قول بالاترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. در پایان، نتایج سنجه مجذور خی نشان میدهد که به لحاظ آماری رابطه بین ژانر و وقوع تعداد و نوع گواهنماها معنادار است (سطح معناداری= 0001/0) و نشان میدهد مقوله گواهنمایی، مقولهای حساس به بافت و ژانر است.
در این پژوهش حذف حروف اضافه در گروههای حرف اضافه در زبان فارسی بررسی میشود و هدف از انجام آن، توصیف نحوی فرآیند حذف حروف اضافه در چارچوب برنامه کمینهگرا (ردفورد، 2009) است. جایگاههای حذف، عامل حذف و علت دستوری یا غیردستوری بودن حذف در برخی گروههای حرف اضافهای نسبت به دیگر گروهها، موضوعات عمده بررسی شده در این تحقیق هستند. ...
بیشتر
در این پژوهش حذف حروف اضافه در گروههای حرف اضافه در زبان فارسی بررسی میشود و هدف از انجام آن، توصیف نحوی فرآیند حذف حروف اضافه در چارچوب برنامه کمینهگرا (ردفورد، 2009) است. جایگاههای حذف، عامل حذف و علت دستوری یا غیردستوری بودن حذف در برخی گروههای حرف اضافهای نسبت به دیگر گروهها، موضوعات عمده بررسی شده در این تحقیق هستند. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و روش تحقیق به صورت کتابخانهای و داده بنیاد است (دادهها از منابع گفتاری و نوشتاری فارسی محاورهایِ معاصر گردآوری شدهاند). نتایج تحقیق حاکی از آن است که حضور حروف اضافه در زبان فارسی بسته به نوع فعل و ظرفیت آن (لازم/متعدی بودن)، نحوه همنشینشدن فعل و موضوعها، نقش دستوری گروه حرف اضافه، و برخی مشخصههای معناییِ حروف اضافه در برخی جایگاهها اختیاری است و حذف آنها منجر به غیردستوری شدن جملات نمیشود و در سایر جایگاهها، حذف آنها غیرممکن و منجر به نادستوری شدن جملات میگردد. از جمله مواردی که معمولاًحرف اضافه حذف میشود عبارتند از الف) عملکرد فرآیند انضمام، ب) تشکیل مفعول نشانه اضافهای، پ) حذف به قرینه لفظی، ت) ساخت افعال گروهی، ث) ساخت حروف اضافه مرکب، و ج) در برخی گروههای حرف اضافهای.